23948sdkhjf

Sweco säljer konsulttjänster på nätet

Tekniska konsulttjänster ska i fortsättningen kunna köpas på nätet. Initiativet kommer från Sweco som nu lanserar en e-handelstjänst för kunder på den svenska marknaden.

– Genom denna satsning tar vi ett stort steg mot ökad digitalisering och enkelhet, där Sweco och våra lösningar finns ett knapptryck bort. Oavsett kundtyp och vilka utmaningar som våra kunder står inför, ska det finnas relevanta tjänster. Det kan exempelvis vara hållbarhetscoachning, innovationsstrategi och geoteknisk fältundersökning, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för Sweco Sverige.

De kunder som lägger en förfrågan utlovas svar inom 48 timmar av en konsult med den expertis som förfrågan gäller. En skillnad från annan e-handel är dock att ett ”köp” inte är ett bindande avtal. Anledningen är att tjänsterna oftast anpassas till varje kunds specifika behov. Innan kunden får en offert att ta ställning till krävs därför en dialog där eventuella frågetecken rätas ut.

Den digitala marknadsplatsen och e-handelsplattformen som fått namnet On Demand innehåller i dagsläget cirka 50 av de tjänster som Sweco erbjuder, men avsikten är att utöka antalet efter hand. Här ska också finnas kompletta tjänstebeskrivningar med kostnadsbild och konkreta exempel på kundleveranser.

Detta är ett nytt sätt att jobba, som också är oprövat i branschen. Genom en digital marknadsplats blir våra tjänster ännu mer lättillgängliga för företag och samhällsaktörer som på egen hand kan skaffa information och bilda sig en uppfattning om hur vi på Sweco kan bidra till deras och samhällets utveckling, säger Per Vidar Lundberg, Chief Digital Officer på Sweco.

Ann-Louise Lökholm Klasson betonar att det handlar om ett komplement till den tidigare verksamheten, inte en ersättning.

Vi fortsätter förstås att svara på förfrågningar via andra kanaler och delta aktivt i upphandlingar över hela landet, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.364