23948sdkhjf

Digitalt lyft för byggjätte

Rätt IT-stöd kan bidra till effektiviseringar vid varje byggetablering. Det menar i varje fall Skanska som därför förlänger och utökar samarbetet med Telenor inom kommunikationstjänster för att driva på byggbranschens digitala utveckling.

Samarbetet innebär ett kliv framåt för digitaliseringen av den svenska byggbranschen. Ett viktigt krav från Skanska är att kunna inkludera underentreprenörer på byggplatserna i samma lösning. I den lösning vi har utvecklat tillsammans kan vi inkludera alla på Skanskas byggplatser i en gemensam nätinfrastruktur med hög IT-säkerhet, säger Tomas Flodin, expert på säkerhet och nätverkstjänster på Telenor.

Med hundratals samtidigt pågående byggprojekt kan den positiva effekten av rätt IT-stöd bli omfattande. Skanska har därför förlängt sitt samarbete med Telenor inom kommunikationstjänster, tre år för telefoni och fem år för nätverkstjänster.

Med den valda lösningen kan Skanskas medarbetare själva sköta vissa delar av nätverket och anpassa uppkoppling och tjänster efter de behov som finns i respektive projekt – exempelvis med avseende på digitala beställnings- och leveransflöden.

Under avtalsperioden kommer Skanska att uppgradera till Telenors nya molnbaserade växel One X med tjänster som kan skalas upp och ner efter behov. Företaget ska kunna knyta samman samtliga byggplatser i samma nätverk samtidigt som hela organisationen kan arbeta i ett gemensamt digitalt gränssnitt.

– De lösningar vi har utvecklat tillsammans med Telenor ligger inom ramen för vårt digitaliseringskoncept Dynamic Site Connectivity. Nu lägger vi alla tjänster i samma lösning för att förenkla flödena, koppla ihop byggplatserna och förbättra utvecklingsmöjligheterna, säger Benny Brodin, Service Responsible för Skanska Sverige.

Under avtalsperioden har Skanska tillgång till Telenors 5G-nät och nätverkstjänster som SD-WAN, LAN, WiFi samt säkerhetstjänster.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172