Digitalt lyft för byggjätte

– Samarbetet innebär ett kliv framåt för digitaliseringen av den svenska byggbranschen. Ett viktigt krav från Skanska är att kunna inkludera underentreprenörer på byggplatserna i samma lösning. I den lösning vi har utvecklat tillsammans kan vi inkludera alla på Skanskas byggplatser i en gemensam nätinfrastruktur med hög IT-säkerhet, säger Tomas Flodin, expert på säkerhet och nätverkstjänster på Telenor.
Med hundratals samtidigt pågående byggprojekt kan den positiva effekten av rätt IT-stöd bli omfattande. Skanska har därför förlängt sitt samarbete med Telenor inom kommunikationstjänster, tre år för telefoni och fem år för nätverkstjänster.
Läs också: Intervjun: Från slakt till schakt i södra Stockholm
Med den valda lösningen kan Skanskas medarbetare själva sköta vissa delar av nätverket och anpassa uppkoppling och tjänster efter de behov som finns i respektive projekt – exempelvis med avseende på digitala beställnings- och leveransflöden.
Under avtalsperioden kommer Skanska att uppgradera till Telenors nya molnbaserade växel One X med tjänster som kan skalas upp och ner efter behov. Företaget ska kunna knyta samman samtliga byggplatser i samma nätverk samtidigt som hela organisationen kan arbeta i ett gemensamt digitalt gränssnitt.
– De lösningar vi har utvecklat tillsammans med Telenor ligger inom ramen för vårt digitaliseringskoncept Dynamic Site Connectivity. Nu lägger vi alla tjänster i samma lösning för att förenkla flödena, koppla ihop byggplatserna och förbättra utvecklingsmöjligheterna, säger Benny Brodin, Service Responsible för Skanska Sverige.
Under avtalsperioden har Skanska tillgång till Telenors 5G-nät och nätverkstjänster som SD-WAN, LAN, WiFi samt säkerhetstjänster.