23948sdkhjf

Världspremiär för lastbilsmonterade betongpumpar som plug in-hybrid

Världens första lastbilsmonterade betongpumpar som är plug-in-hybrider används för närvarande i Stockholm och Göteborg. Maskinerna har utvecklats av Putzmeister tillsammans med tillverkarens svenska representant PM Nordic och Skanska.

Vi jobbar kontinuerligt med att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Under året lanserar vi exempelvis fler varianter av Skanskas gröna betong. Vi jobbar även med elektrifiering av vår verksamhet och här är de eldrivna betongpumparna ett steg på vägen. De blir ett bra tillskott inte minst i stadsmiljöer tack vare lägre ljudnivå och nollutsläpp, säger Sara Löfgren, regionchef betong på Skanska.

De fordon som köpts in är en 36 meters mastpump till Stockholm och en 24 meters till Göteborg. Mastpumpen i Stockholm har i skrivande stund redan testats under en gjutning vid Slussen-projektet och i Slagsta vid etableringen av en betongfabrik.

Fordonen drivs av en konventionell dieselmotor, men kan på arbetsplatsen kopplas in på elnätet så att pumpen drivs enbart med el, något som, enligt Skanska ger flera fördelar. Dels sker driften på byggarbetsplatsen utan avgasutsläpp med en bränslebesparing som Skanska anger till cirka tio liter per timme, dels förbättras arbetsmiljön tack vare en halvering av det upplevda bullret vid gjutning.

De nya fordonen har tagits fram av pumptillverkaren Putzmeister och den numera Sanyägda tyska tillverkarens svenska representant PM Nordic och Skanska.

Enligt Mattias Edvardsson, vd på såväl PM Nordic som Sany Nordic, har
Skanska
och PM Nordic varit viktiga pusselbitar i utvecklingsprocessen.

Detta främst genom att mot Putzmeister delge vår syn på hur vi kan gå i bräschen för marknadens strävan mot hållbarhet, säger Mattias Edvardsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.459