23948sdkhjf

Dubbla jubiléer för Maskinia

Maskinia har dubbel anledning att fira i år. Dels är det 30 år sedan företaget blev generalagent för Doosan i Sverige, dels har företaget haft samma uppgift för Case Construction Equipment i tio år.

1984 grundade Bo Holmquist Maskinia som började med nyförsäljning av maskiner från O&K 1988. Det som kom att lägga grunden till en kraftig tillväxt var dock uppdraget som generalagent för Doosan, eller Daewoo som företaget hette tidigare.

I 1990-talets början var Daewoo en nykomling bland maskinleverantörer i Europa. På en av de stora europeiska entreprenadmaskinsmässorna kom den sydkoreanska uppstickaren i kontakt med Maskinia som vid det laget etablerat sig som en stabil leverantör av entreprenadmaskiner på en svenska marknaden.

Tycke uppstod. Maskinia såg potentialen i de sydkoreanska maskinerna och Daewoo/Doosan såg goda möjligheter för Maskinia att etablera varumärket på den svenska marknaden.

1991 skrevs avtalen om generalagenturen på och efter en stundtals trög inledning är Doosan i dag med sitt breda produktutbud Sveriges tredje största entreprenadmaskinsmärke, enligt Fredrik Holmquist, som tog över vd-stolen 2012.

Framför allt har grävmaskinerna, såväl band- som hjulburna, hittat sin nisch bland svenska maskinentreprenörer, men enligt företaget har även det breda utbudet av minigrävare i storlekar från ett till tio ton uppskattats allt mer. En liknande utveckling noteras även för företagets midjestyrda dumprar och hjullastare. I synnerhet finns stora förväntningar om framgång för de nya -7-maskinerna där framför allt hjullastarna har fått en ”total makeover”. Tillverkarens egen beskrivning är ”We only changed everything”.

2011 slöts ytterligare ett avtal om en generalagentur, den här gången med Case CE. Varumärket var visserligen väletablerat i Sverige, men ingen större försäljningsframgång i Sverige. För att få till stånd en stabil långsiktig tillväxt satsades redan från början hårt på eftermarknadsdelen med reservdelstillgång och tekniskt know-how som hörnstenar.

Läs mer här.

Fredrik Holmquist är nöjd med utvecklingen av Caseagenturen under de första tio åen.

Att Case har kommit så här långt i Sverige på så kort tid beror på att maskinerna har en unik hydraulik, kvalitet och låg driftkostnad. Har man en gång kört en Case och fått känna på både hydraulik och plånbokseffekterna så blir man lätt en återkommande kund, säger Fredrik Holmquist.

Liksom för Doosan är produktutbudet brett med de Japantillverkade bandgrävarna som volymprodukt i Sverige med hjullastarna som något av runner up.

Att Case, som ingår i Fiatägda CNH Industrial, har kvar en del av sitt amerikanska dna syns i det övriga produktutbudet som bland annat inrymmer skidsteers, bandschaktare och väghyvlar.

Företagets övriga leverantörer som Bergmann, Epiroc, Husqvarna och Atlas Copco får ursäkta, men 2021 kommer i stor utsträckning att gå i jubilerande Doosans och Case färger.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096