23948sdkhjf

Småhustillverkare går för högtryck

Under ett år präglat av corona rapporterar småhustillverkaren Svensk Husproduktion en rekordstor orderingång. Försäljningen under december överträffar alla tidigare månader, enligt företagsledningen.

Svensk Husproduktion, med fabrik och huvudkontor i Bromölla, ökade sin försäljning under 2020 med mer än 20 procent jämfört med 2019. Totalt uppgick försäljningsvärdet till närmare 900 miljoner kronor. Enbart under december tecknades avtal för närmare 200 miljoner kronor.

När coronapandemin slog till i våras befarade vi en kraftig nedgång på småhusmarknaden. Vi vidtog åtgärder för att möta en minskad orderingång, och förberedde oss på ett riktigt tufft 2020. Lyckligtvis visade det sig att nedgången var kortvarig, och effekterna av våra åtgärder lyckade. Vi har månad för månad ökat vår försäljning, med december som den månad som sticker ut allra mest. Jag vågade aldrig tro på den här utvecklingen i våras, säger Mikael Lindhe, marknads- och försäljningschef för styckehus på Svensk Husproduktion.

Framför allt är det försäljningen av styckehus till privatkunder som lyfter siffrorna. Samtidigt konstateras dock att även betydande B2B-avtal tecknats under slutet av 2020 parallellt med att bolaget tagit hem ett flertal viktiga markanvisningar för kommande grupphusområden, vilket stärker de framtida försäljningsmöjligheterna inom affärsområdet.

Den stora orderingången får även konsekvenser för sysselsättningen.

Det är mycket glädjande att vi nu, under första kvartalet 2021, kommer att öka vår produktionstakt ytterligare och med det även vår personalstyrka, både i produktionen och på tjänstemannasidan. Totalt innebär det i storleksordningen 15-20 nya tjänster, säger företagets vd Stefan Holmberg.

Strax före jul meddelade företaget också att det 1 mars tar över Trivselhus från Södra. Genom förvärvet breddas portföljen ytterligare och bolaget blir en av landets största småhustillverkare med varumärken som LB-Hus, Trivselhus och Movehome.

För Södra handlar försäljningen om en renodling av verksamheten och en stark tro att Trivselhus utvecklas bättre i en annan miljö.

Vi är övertygade att försäljningen är bra för båda parter. Det finns goda förutsättningar att med en annan ägare både vidareutveckla verksamheten och stärka dess konkurrenskraft på husmarknaden, säger Trivselhus ordförande Peter Karlsson och får medhåll av Maria Bergön, tf vd för Trivselhus.

Det finns ett starkt driv hos Trivselhus personal som nu följer med till den nya ägaren. Nu blir Trivselhus en del av en kärnverksamhet med en god förståelse för den här delen av trähusaffären, säger Maria Bergön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062