23948sdkhjf

Volvo lanserar elgrävare för Asien

En förväntat stor marknad och god tillgång till komponenter gör att Kina är högprioriterat för Volvos satsning på elektriska grävmaskiner. På den nyss avslutade Bauma China visades två elektriska bandgrävare som inom kort ska ut på kundtester i Kina.

Kina är den största marknaden för elektromobilitet globalt och en ledande tillverkare av elektromobilitetskomponenter, vilket ger efterfrågan och medel för att tillverka en maskin lokalt. Dessutom har Kina en industriell strategi för att minska beroendet av diesel och därför förväntas marknaden för elektromobilitet gå snabbare här. Dessa faktorer gör Kina till det perfekta stället att testa våra nya maskiner på och få värdefull feedback från kunder, säger Mats Sköldberg, teknikchef på Volvo CE China.

På årets Bauma China presenterades EC55 Electric och EC230 Electric - två eldrivna grävmaskinsmodeller som är specifikt framtagna för den asiatiska marknaden utan planer på introduktion i Europa. Båda modellerna – på 5,5 respektive 22 ton – ska nu vara färdiga för kundtester i Kina. Så snart tester, utvärderingar och eventuella anpassningar är genomförda är målet att släppa produkterna för försäljning.

Maskinerna drivs av litiumjonbatterier och utlovas klara en hel dags arbete med en snabbladdning under lunchpausen. Enligt tillverkaren levererar båda grävarna samma eller bättre prestanda som sina dieseldrivna motsvarigheter. Till det kommer de elektriska maskinernas nollutsläpp, låga ljudnivå och utlovade låga total ägandekostnad.

Volvos bedömning är att energidriftskostnaderna för EC55 Electric halveras jämfört med den konventionella dieseldrivna motsvarigheten EC55D. För EC230 Electric talas om en minskning med hela 60-70 procent jämfört med den dieseldrivna EC220E.

För EC55 Electric har målet varit att nå fram till en elektromobilitets- och laddningsplattform som passar den inhemska marknaden. Modellen har utvecklats i Kina med lokala komponenter för kinesiska kunders behov. De två litiumbatteripaket med 350 volt – samma spänning som finns i kinesiska hem och elbilar – och en kinesisk standardlösning för laddningen gör det enkelt för förarna att bara plugga i och köra.

Den större EC230 Electric har konstruerats vid Volvos anläggning i Changwon, Sydkorea, för att passa en bredare asiatisk kundbas.

Ytterligare en nykomling i Volvos elstall är EX03, en hjulgrävarprototyp som väger in kring 14 ton och baseras på beprövad teknik och produktdesign. Bland annat används ett batteripaket från Volvo Lastvagnar, Läs mer här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078