23948sdkhjf

Nya dumprar blev ett lyft för Cementa

”Grovt räknat har produktiviteten ökat med cirka 30 procent. Vi får helt enkelt ut mer kalksten ur dagbrottet till fabriken”.

Det bryts en hel del kalk i Våmb utanför Skövde, i snart 100 år har Billingens kalk gått till cementtillverkning.

På 1920-talet fanns ett tiotal cementfabriker i Sverige, nu återstår bara två – varav den ena ligger just i Skövde.

Cementa har 95 anställda i sin Skövdefabrik och producerar totalt 600 000 ton cement per år –  eller 2 000 ton per dygn.

Det krävs en hel del kalksten för att klara den takten, sten som måste transporteras på ett effektivt och säkert sätt.

Cementa i Skövde har tidigare använt två tipptruckar, med en kapacitet på 37 ton vardera, för den typen av transporter.

Företaget ville dock pröva om dumprar kanske kunde vara ett alternativ och 2016 hittade man en tänkbar kandidat på Bauma – Volvos då pinfärska A60H.

När tipptruckarna nådde pensionsålder i slutet 2019 tog man därför in ett par 60-tonsdumprar i stället.

– Vi ville testa A60H i produktionen. Om det fungerade, skulle det betyda stora förbättringar. Dumprar är ju dessutom mer flexibla, säger Marie Apelgren, arbetsledare i berget, i ett pressmeddelande.

Dumprarna började jobba i Skövde för drygt ett år sedan, efter några månader fick de dessutom sällskap av en ny Volvo hjullastare, en L350H.

Enligt Cementa innebar bytet ett rejält lyft.

– Grovt räknat har produktiviteten ökat med cirka 30 procent. Vi får helt enkelt ut mer kalksten ur dagbrottet till fabriken. Det märks tydligt på fredagarna. Numera är lagren fulla när det blir helg, tidigare hade vi svårt att hinna med.

Även arbetsmiljön ska ha förbättrats, uppger Marie Apelgren.

– Visst, det var lite inkörningsproblem i början, men det har vi kommit över. Nu är vi mycket nöjda. Inte minst förarna som har fått en mycket bättre arbetsmiljö, dumpern har en betydligt bättre komfort, dessutom går den tystare.

Några frågetecken återstår fortfarande att räta ut.

– En utmaning återstår dock, att sänka ljudbilden vid lastning. Det är något vi ska lösa tillsammans med Swecon.

Marie Apelgren noterar också att förarna nu har tid att utföra uppgifter som tidigare fått lejas bort – till exempel att köra bort skrotsten.

– Med de stora dumprarna hinner vi även med det. Naturligtvis ökar det också lönsamheten.

Cementa har också tecknat serviceavtal med Swecon, trots att företaget har egen verkstad på fabriken.

–  Det är betydligt enklare och smidigare. Det är också en extra trygghet för oss, dumprarna får helt enkelt inte stå stilla i onödan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094