23948sdkhjf

Påsen krympte, men inte osten

Norrmejerier ska minska mängden plast i sina ostförpackningar. Ett första steg i en ambitiös plan är att minska storleken på påsarna till riven Västerbottensost, vilket sparar 1,5 ton plast årligen.

– Vår plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar ska kunna materialåtervinnas och att endast förnyelsebar och återvunnen plast används efter 2030, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier.

De nya ostförpackningarna för riven Västerbottensost 150g och 300g införs successivt och har precis börjat nå butikshyllorna runt om i landet.

– Vi arbetar kontinuerligt med förpackningsoptimering och är glada att nu kunna ta ett steg i rätt riktning genom något så enkelt som att minska påsens höjd. Utmaningen framåt är att även byta ut dagens plastförpackning mot andra mer hållbara material, samtidigt som de lever upp till kraven på livsmedelssäkerhet, säger Lina Jonsson Product Manager för Västerbottensost.

För ett år sedan ställde sig Norrmejerier bakom det branschgemensamma ”Plastinitiativet” där målet är att alla plastförpackningar på marknaden ska kunna återvinnas till ny plastråvara för produktion av nya plastprodukter. Idag materialåtervinns uppskattningsvis endast 25 procent av de plastförpackningar som sätts på konsumentmarknaden i Sverige.

Mindre förpackningar till riven Västerbottensost 150 g och 300 g sparar 1,5 ton plast årligen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062