23948sdkhjf

Motorbranschen får nytt kollektivavtal

Ett nytt motorbranschavtal har tecknats mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall. Avtalet omfattar cirka 20 000 anställda.

Den 4 november enades Motorbranschens Arbetsgivareförbund, ett förbund inom Transportföretagen, och IF Metall om ett nytt kollektivavtal. Det skriver Transportföretagen i ett pressmeddelande. Avtalet är värt 5,4 procent och sträcker sig över en period på 29 månader. Det följer också den norm som parterna inom industrin har satt för löneökningarna på svensk arbetsmarknad.

Det är värdefullt att det löper över 29 månader så att branschen får långsiktig arbetsro, särskilt i en tid då pandemin skakar hela samhället. Vi har landat avtalsvärdet på samma nivå som industrin, vilket bland annat innebär att det inte blir retroaktiva löneökningar, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

Det nya avtalet löper från och med den 1 december 2020 till och med den 30 april 2023. Det sista året kan man säga upp, vilket utgör en säkerhetsventil om förutsättningarna skulle ändra sig avsevärt.

Avtalet är fördelat på två lönerevisionstillfällen, ett den 1 december 2020 och ett den 1 maj 2022.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Den innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av Avtalspension SAF-LO successivt sänks från 24 år till 22 år. Kostnaden för detta räknas av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,12 procent respektive 0,22 procent.

Parterna har även enats om en avsättning till deltidspensionen med 0,2 procent från och med den 1 december 2020 vilket också räknas av från avtalsvärdet.

Transportföretagen och/eller Motorbranschens Arbetsgivareförbund kommer att återkomma med mer information om det nya kollektivavtalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125