23948sdkhjf

Muddermassor blir grund för hamnterminal

19 500 ton slagg och 29 300 ton cement kommer, enligt nuvarande beräkningar, att behövas för att stabilisera de 250 000 kubikmeter muddermassor som kommer att utgöra grunden till den nya hamnterminalen i Arendal i Göteborg.

Den nya hamnterminalen i Arendal beräknas stå klar i september 2021 på en yta, stor som ungefär 30 fotbollsplaner. Peab är i full gång med att transportera de 250 000 kubikmeter muddermassor från intilliggande farleder som kommer utgöra grunden till terminalen. Bedömningen är att det kommer att behövas cirka 150 kg bindemedel per kubikmeter för att stabilisera och hålla muddermassorna på plats. Leverantör av bindemedel är Swecem som räknar med att använda 19 500 ton slagg och 29 300 ton cement.

Muddermassornas föroreningar kapslas in med hjälp av våra bindemedel genom Peabs egenutvecklade teknik Pro Sol. Slaggen är en biprodukt från stålindustrin som kommer till nytta och minskar användandet av nya material, säger Swecems vd Ludwig Zetterström.

Läs mer här.

Projektets produktionstakt gör att vi med hjälp av Bulkteam kommer att leverera upp till 540 ton slagg och cement per dygn från mitten av september till slutet på januari, med undantag från två veckors juluppehåll.

För att säkerställa tillgången på material i den höga produktionstakten hämtas bindemedel från olika ställen. Slaggen kommer från Swecems terminal i Helsingborg och cementen kommer från Cementas fabrik i Skövde.

I och med att det kommer att vara stora massvolymer i rörelse samtidigt ställs stora krav på väl fungerande kommunikation. Alla medverkande i kedjan behöver ha en tät dialog om vilket material som är var och vart det ska.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096