23948sdkhjf

Nöjda medarbetare = högre lönsamhet

Konkretisera mera – så ökade Svevia medarbetarengagemanget i en medveten satsning som ska gynna både de anställda och företaget.

Svevia knep nyligen andraplatsen när Brilliant Future prisade företag som gjort den största utvecklingsresan när det gäller medarbetarengagemang 2018–2019.

– Vi blev jätteglada – det är ett kvitto på det engagemang som finns, konstaterar Elisabet Wretskog, tillförordnad HR-chef på Svevia

Vad ligger då bakom det förbättrade resultatet?

I medarbetarundersökningen får medarbetarna ranka teameffektivitet, engagemang, arbetsgivarens attraktivitet och den psykosociala arbetsmiljön. Enligt Svevia gav undersökningen 2018, den första som genomfördes efter flera års uppehåll, ett bra resultat.

Där fanns dock också saker som kunde och borde förbättras.

– Vi såg ett högt engagemang och en stor arbetsglädje, men Svevias riktning var inte lika tydlig, förklarar Elisabet Wretskog.

Till exempel verkade det som om Svevias strategi Specialistens väg – att Svevia är specialister på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur – inte fått det genomslag man hoppats på. Detsamma gällde företagets värdegrund.

– Vi behövde tydliggöra vår strategi och våra mål, säger Elisabet Wretskog.

Under våren 2019 genomfördes därför ”Strategiresan”, där vd Anders Gustafsson, tillsammans med delar ur koncernledningen, reste till ett 30-tal arbetsplatser runt om i landet.       

Målet var att träffa så många medarbetare som möjligt och berätta om strategin och de nya värdeorden.

Alla chefer fick också i uppdrag att konkretisera – vad krävs av den enskilde medarbetaren och dennes arbetsgrupp?

–  Hur kan jag bidra om jag inte vet vart vi ska, och om jag inte vet vilka mål företaget har, förklarar Elisabet Wretskog.

Enligt henne är det här den stora förändringen skett.

– I den senaste undersökningen fick vi betydligt bättre resultat när det gäller mål och riktning.

Enligt Svevia är årliga medarbetarundersökningar ett bra verktyg för att utveckla verksamheten – ett högt engagemang korrelerar med attraktivitet och som ett resultat av det, ökad lönsamhet, förklarar Elisabet Wretskog. 

–  Det är ett medvetet val att genomföra undersökningarna, då kan vi se vad som fungerar och vi får en naturlig plattform för dialog.

Det är framförallt viktigt att använda den inhämtade informationen – undersökningen får inte begravas i någon låda.

–  När medarbetarundersökningen är gjord börjar det verkliga arbetet, fastslår Elisabet Wretskog.

Svevias chefer ska därför arbeta med uppföljningen under hela året, identifiera förbättringsområden och nödvändiga åtgärder i dialog med medarbetarna.

– Att vi började med undersökningarna 2018 är en förändringsresa i sig, att vi gör undersökningarna gör det möjligt att arbeta väldigt konkret med resultatet –  och det ger effekt, säger Elisabet Wretskog.

– Dialogen är det viktiga och att arbeta med resultatet, eftersom vi vill stärka det som är positivt men också få veta var det ”skaver”. Har en medarbetare lagt tid på att berätta är det vår uppgift att verkligen lyssna.

Målet nu är att jobba mer med feedback, förväntningar och ansvar, bli ännu tydligare, stärka ledarskapet och jobba vidare med löpande uppföljningar på alla nivåer.

– Vi är beroende av engagerade och kompetenta medarbetare som vill utvecklas med Svevia och bidra till att utveckla bolaget –  det är klart och tydligt att medarbetarnas engagemang korrelerar med bolagets lönsamhet, säger Elisabet Wretskog.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.425