23948sdkhjf

Drunkna inte i oljehavet

Att välja rätt olja och använda den på rätt sätt kan vara knepigare än man tror. Men det finns hjälp att få.

Förut var det enklare, en och samma olja kanske fungerade både i motorn, i transmissionen och i hydraulsystemet.

I dag är kraven betydligt hårdare och produkterna mer specifika. Den olja som hälls i motorn ska vara av exakt rätt kaliber och dessutom måste den  godkännas av flera olika parter – regionspecifika normer sätter ramar, godkännande måste också inhämtas från berörda motor- och maskintillverkare.

– All olja som används i en viss motor ska uppfylla kraven som finns i tillverkarens instruktionsbok, kommenterar Johan Bolkéus, produktchef på Fuchs Lubricants Nordic.

Det kan alltså vara svårt för den enskilde maskinägaren eller åkaren att hålla koll på vad som krävs och oljeleverantörerna försöker därför hjälpa till – Fuchs har till exempel en omfattande oljeguide online, där man kan söka på maskintyp, märke med mera.

–  Med utgångspunkt från varje instruktionsbok visar vi vilka oljor och smörjmedel det ska vara, säger Johan Bolkéus.

Den som har en större maskinpark med många olika märken, maskiner och fordon kan dock behöva mer hjälp än så.

På Fuchs finns därför en expert som är applikationsingenjör och som kan hjälpa kunderna att se över maskinparken och förslå hur oljehanteringen kan optimeras.

– Kanske kan man minska antalet oljor från fem till två, minska lagret och förenkla lagerhållningen, vi bistår även med teknisk support och kan göra oljeprover för att se om något är fel, säger Johan Bolkéus.

Han ser ett behov av att förenkla hanteringen och att öka kunskapen om oljor och smörjmedel.

– Generellt har oljor varit en lågprisprodukt, man ser på kronor per liter och väljer utifrån det – men det funkar inte längre, säger Johan Bolkéus.

Han råder kunderna att inte stirra sig blinda på priset.

– Det är viktigt att vara noga med underhållet och oljan är en del av det.

Johan Bolkéus lyfter också fram att minskad bränsleförbrukning och längre bytesintervaller innebär minskade kostnader – och att motorn i sig lever längre.

– En bättre olja kan bidra till att hela företaget rullar bättre.

Ordning på oljan

Fuchs Lubricants tipsar om hur oljor och smörjmedel bör hanteras.

  • Både fat och förpackningar ska förvaras under tak så att risken att de förorenas av vatten eller smuts minskar.

  • Står faten utomhus bör de helst läggas ned och måste de stå bör de lutas så att vattnet rinner av.

  • Använd fettsprutor med mätare, rena kannor, slutna påfyllnadskärl och fatpumpar för varje oljesort.

  • Alla förpackningar bör rengöras innan de öppnas, även lock, nipplar etcetera bör rengöras innan det är dags att smörja.

  • Återförslut alltid öppnade förpackningar – oljor kanske kan filtreras men förorenade fetter går inte att rena.

  • Ha ständig koll på oljenivåerna – för mycket och för lite kan resultera i allvarliga problem med smörjningen och leda till dyrbara skador.

  • Spill inte! Tråg och spillskydd ska finnas vid smörjmedlen, torka upp eventuellt spill direkt och använd handskar och annan skyddsutrustning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08