23948sdkhjf

Inspiration i digitaltryckets tecken

– Jag älskar lågkonjunkturer! Det säger Jan-Olof Jungersten, VD för HP Indigos största återförsäljare i Europa, Visutech i Mölndal

Visutech stod som värd för PACK@lunch förra veckan som samlade drygt ett fyrtiotal deltagare. Det var något större frånfälle än normalt då ett 60-tal var anmälda. Troligtvis hade några valt att stanna hemma på grund av den oro som finns för Coronavirus-smittan. Det var självklart ett samtalsämne även bland de deltagare som infunnit sig, men än så länge är det business as usual, var den allmänna uppfattningen.

Packmarknadens lunchmötes koncept PACK@lunch har nu samlat över 3 000 deltagare sedan starten för tre år sedan och varje år träffas hundratals professionella i förpackningskedjan för att utbyta tankar och idéer och inhämta ny kunskap. Allt under värdskap av ett branschföretag och ledning av Pack@lunchs ständige moderator och inspiratör Per-Stefan Gersbro.

– Som få andra event i marknaden lyckas PACK@lunch alltid skapa en atmosfär av dialog som ger alla deltagare chans att ställa frågor. Man behöver inte vara initierad eller ha stora förkunskaper för att ha behållning av Pack@lunch. Tanken är ju att man ska lära sig något nytt, något man inte tidigare hade koll på, säger Per-Stefan.

Jan-Olof Jungersten, inledde som värd för Visutechs PACK@lunch med att avslöja att han älskar när det blir långkonjunktur. Den enkla förklaringen är att då måste företag förändra sig för att överleva.

– Transformationer sker i lågkonjunkturer. När allt tuffar på och man tjänar pengar finns inget behov eller incitament till förändring. Varför ändra ett vinnande koncept?

Jan-Olof syftar på digitaltrycket som efter den senaste finanskrisen 2008 fick sitt egentliga genombrott. Jakten på alla typer av kostnader som binder kapital och fokus på just in time ökade. Digitaltrycket har sedan fortsatt sin positiva utveckling som en teknik för att möta snabbrörliga konsumtionsmönster med allt kortare produktserier och livslängd på produkter.

Nu är digitaltrycket på väg in i en ny fas där det kan utgöra en konkurrensfördel för den som lär sig att utnyttja tekniken. Ännu återstår mycket att bli upptäckt med digitaltryck. Bara fantasin sätter gränserna, menar Jan-Olof, och ännu är det många beslutsfattare i varumärkesledet som inte vet vilka möjligheter som finns med digitaltryck.

– Vi riktar därför alltmer av vår marknadsföring direkt till varumärkesproducerande företag. Det är i första hand dem vi vill informera för att sedan kunna peka på våra kunder utrustade med tekniken att hjälpa dem. Några av de mest uppmärksammade och framgångsrika produktkampanjerna görs idag av ledande varumärken med digital tryckteknik från HP Indigo. Nutella, Fazer, Aqua d´Or, Marianne och Coca Cola.

– Marianne ökade exempelvis sin försäljning med 19 % under de första fem månaderna 2019 jämfört med 2018 genom en kampanj med namntryckta påsar. Det gjordes till Mariannes 70-års jubileum och sammanlagt 50 olika kvinnonamn för omkring 800 000 finska kvinnor trycktes med digitaltryck. För att kunna anpassa produktionen efter efterfrågan på olika namn användes digitaltryck.

HP Indigos tryckteknik gör det nu också i ökad utsträckning möjligt att trycka direkt på förpackningen istället för att ta omvägen av en etikett. HP Indigo lanserade i höstas en fullfjädrad produktionslinje för konvertering och digitaltryck av ståpåsar för korta till medellånga serier. HP Indigo började med tryck för etiketter, men har idag tryckpressar för både kartong och flexibla material på upp till 76 cm bredd.

Inbjuden att som kund berätta om fördelarna med HP Indigo var Eson Pac och dess Försäljnings- och marknadschef Niklas Bengtsson. Eson Pac har på senare år specialiserat sig på kartongkapslar, etiketter och bipacksedlar för läkemedelsförpackningar.

– Trenden i branschen är ökad komplexitet, mindre batcher, lanseringsorder och individualisering. Det är ett ökat tryck för snabbare time to market, för att kunna möta snabbt ökad efterfrågan på marknaden för ett visst läkemedel. Industri 4.0 gör behovet av digitaliserad data för e-handel, spårbarhet, kunders beteende etc allt mer betydelsefullt och kan lättare integreras med digital produktionskapacitet. Och till sist men inte minst kan man med digitaltryck begränsa spillkostnader i form av material, färg med mera som påverkar förpackningens miljöindex, säger Niklas Bengtsson.

– Att producera digitalt blir inte alltid billigare, men just när det kommer till time to market är tekniken oslagbar. Vi är på en resa tillsammans med våra kunder för att optimalt utnyttja tekniken och där finns mycket mer att hämta framöver. Inte minst när det kommer till säkerhetstryck och variabeltryck. För en kund lyckades vi tack vare vår digitaltryckteknik och kunskap om variabeltryck snabbt lösa leveransen av förpackningar för ett läkemedel till den ryska marknaden. Där har man infört serialisering, men inte på samma sätt som i EU, utan med en krypterad kod.

Eson Pac ägs av Nalka Invest (IKEA) och har produktionsanläggningar i Veddige, Södertälje, Åstorp och Köpenhamn och omsätter 575 miljoner kronor.
Efter ett kort kaffebreak bjöds på fördjupningar i digitaltryckets möjligheter av Visutechs medarbetare Anders Wulff och Peter Sjögren. Dagen avslutades med en visning av maskiner i Visutechs demolab.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078