23948sdkhjf

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Tekonologin, Ionflow, som bolaget Lightairs luftrenare bygger på har varit föremål för en omfattande forskningsstudie under drygt sju år under ledning av professorerna Lennart Svensson, Linköpings universitetssjukhus och Hans Wigzell, Karolinska Institutet. Studien som även inkluderade djurförsök publicerades i juni 2015 i den vetenskapliga tidskriften Nature Scientific Reports och påvisar att teknologin kraftigt reducerar luftburen smittspridning genom att oskadliggöra smittsamma virus redan i luften.

Nu pekar ordersiffrorna, och börsen, spikrakt uppåt för bolaget som fått flera stora beställningar från Kina och Taiwan. Orderboken hittills under 2020 uppgår till mer än 7 miljoner kronor vilket är ett stort belopp för ett bolag vars totala börsvärde uppgår till drygt 60 miljoner. Årets ordrar hittills motsvarar mer än omsättningen under de tre första kvartalen 2019. Den största ordern på 4,7 miljoner kommer från den kinesiska marknaden. Bolaget har tillverkning i Kina men fabriken är för tillfället stängd just på grund av spridningen av coronaviruset, något som kan komma att försena leveranserna av produkterna under årets första kvartal.

Lightair har redan etablerade distributörer i flera länder i Asien, främst Kina med närområden och den ökade oron för virusspridning har gjort att efterfrågan på olika former av lösningar ökat betydligt.

– Vi ser nu en ökad möjlighet att få marknaden att förstå viktiga fördelar med våra produkter baserade på den unika Ionflow-teknologin. Så vitt vi känner till finns inget annat bevis liknande forskningsstudien från Karolinska Institutet. Vi ser redan effekterna och förstärker nu marknadsföring och försäljning vilket även innefattar luftrenare med vår nyligen introducerade Cellflow-teknologi, som också använder viss jonisering. Allt för att möta en ökad efterfrågan och fortsätta expandera verksamheten, säger Lars Liljeholm, vd för Lightair i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063