Fem snabba frågor...
1 Vad fick dig att tacka ja till att ta hand om Kollektivtrafikdagen 2020?
– Det är en spännande mötesplats för människor som är engagerade i kollektivtrafiken och strävan mot hållbara persontransporter. Jag ser gärna det här i ett större sammanhang som en strävan efter ett hållbart samhälle, mycket aktuellt i dagens klimatdebatt. Och för mig personligen är det en del av mitt eget lärande, här får jag träffa verkligt engagerade och kunniga människor. Det ser jag fram emot, det ska bli jätteroligt att vara moderator för Kollektivtrafikdagen i maj.
Mer information om Kollektivtrafikdagen samt anmäla deltagande, klicka HÄR!
2 Det finns ett utbrett bilberoende i Sverige, finns den en chans att förändra vårt beteende i riktning mot hållbara persontransporter?
– Ja, det är jag helt övertygad om! Men då måste också kollektivtrafiken kunna konkurrera med bilen, det ska vara bekvämt, säkert och effektivt att resa kollektivt med möjligheter att både samtala med andra och att koppla av när man vill vara i fred. Jag är absolut övertygad om att vi kan bryta bilberoendet och ser dessutom att så sker redan i dag. Många i de yngre generationerna tar inte ens körkort i dag, för dem är det en självklarhet att resa kollektivt. Så kommer det att bli för allt fler framöver.
3 Vilka är de viktigaste utmaningarna under de kommande åren som du ser på saken?
– Den miljömässiga utmaningen är klimatfrågan som sannolikt kommer att sträcka sig sekler framöver i tiden. Det handlar dels om att vi drastiskt måste minska CO2-utsläppen för att bromsa klimatförändringen som redan är pågående. Dels måste vi anpassa vårt samhälle för ett förändrat klimat, att anpassa hur vi planerar och bygger städerna och att vi minskar vårt samhälles sårbarhet för klimatföränringarna.
– Till det måste vi förbereda vårt samhälle så att vi kan ta hand om de människor som i framtiden kan tvingas fly klimatförändringarna som på sina håll kanske gör det outhärdligt att leva där.
– Ytterligare en utmaningen är den tekniska utvecklingen, hur den snabbt kan föra oss bort ifrån fossilberoendet och skapa transporter som gör det möjligt att resa i framtiden också men utan att sätta klimatavtryck. Jag har stor tilltro till den tekniska utvecklingen, vi ser det både på fordonssidan med allt mer eldrift och på energisidan där solceller nu införs på allt fler ställen. Allt det här kräver dock att vi själva är beredda att ända vår livsstil.
4 Det talas mycket om kriser när det gäller klimatet – men du kanske ser några positiva trender när det gäller hållbarhetsutvecklingen i samhället?
– Ja, först och främst när det gäller medvetenheten om det förändrade klimatet. Många människor är nu beredda att skapa förändringar i sitt sätt att leva mot en mer hållbar livsstil! Denna medvetenhet och det engagemang som jag spårar i det offentlga samtalet är en av de positiva förändringarna jag upplever. Och det är något som händer internationellt. Ett exempel på det är att flera stora städer i USA vägrar att lämna klimatavtalet trots att statens högsta ledning inte vill vara med.
– Medvetenhet, engagemang och den snabba tekniska utvecklingen är ljusglimtar i en tid som domineras av dystra rubriker. Här är det viktigt att nämna kollektivtrafiken, det kollektiva resandet ökar och det har en mycket positiv roll i den positiva utvecklingen.
5 Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta reser du själv kollektivt och hållbart?
– Varje dag, spårvagn, tunnelbana och buss. Och jag åker väldigt mycket tåg, även när jag reser till Blekinge försöker jag åka tåg så mycket som möjligt men ofta är flyget bästa alternativet. Senare i vår ska jag till Paris för att arbeta med en bok – och då åker jag tåg dit och hem igen.
FAKTA/Peter Örn
Arbetar som författare, ledamot i styrelser och rådgivare med inriktning på ledarskap och samhällsfrågor. Peter Örn har flera uppdrag: Ordförande för kommitten Demokrati 100 år – samling för en stark demokrati, styrelseordförande i Blekinge Tekniska Högskola samt ledamot av SIDA:s styrelse.
Peter Örn kommer ursprungligen från Karlskrona och med en lång politisk bakgrund inom Folkpartiet (i dag Liberalerna) som bland annat ordförande i ungdomsförbundet och partisekreterare i partiet. Vid mitten av 90-talet blev han chef för Svenska Röda Korset följt av chefskap för Riksteatern. 2004-2007 var Peter Örn vd för Sveriges Radio, 2008-2012 ordförande i regeringens delegation för hållbara städer och 2012-2015 ordförande för Samtrafiken.