23948sdkhjf

Första batteritåget i Tyskland

Alstom tecknar det första kontraktet för batteridrivna regionaltåg i Tyskland värt mer än en miljard kronor.

Alstom har rott hem ett jättelikt tågkontrakt, värt 100 miljoner euro eller drygt 1 miljard kronor, till Tyskland. Fram till 2032 ska järnvägsaktören tillverka, leverera och underhålla elva Coradia Continental batteri-elektriska tåg för regionaltrafik på sträckan Leipzig-Chemnitz för VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) med stöd av ZVNL (Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig), de två myndigheterna som är ansvariga för denna linje.

Nu kan Alstom erbjuda alla typer av drivmedel för sina passagerartåg, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, och det är vi ensamma om. Våra nya batteritåg är ett bra exempel på hur Alstom bidrar ytterligare till ett framtida resande med noll utsläpp, säger Björn Asplund, vd för Alstom i Sverige.

Enligt Björn Asplund kan järnvägsaktören nu leverera alla typer av drivsystem på marknaden, från effektiva elmotorer till vätgasbränsleceller och avancerad batteridrift, såväl som hela utbudet av utsläppsfria tåg.

2014 skrev Alstom ett kontrakt med VMS för leverans av 29 Coradia Continental elektriska regionala tåg (EMU). Myndigheterna efterfrågade batteridrivna elektriska tåg (BEMU). för den 80 km långa sträckan mellan Chemnitz och Leipzig. De nya tågen kommer vara i trafik 2023 och kommer att byggas på Alstoms tyska site i Salzgitter i Niedersachsen. Delsystemet för batteridrift designas och levereras av Alstoms Center of Excellence i Tarbes, Frankrike.

Coradia Continental BEMU-tåg kommer att likna de som redan är i drift i Dresden, Riesa och Zwickau. Den största skillnaden är att de också kommer att ha högpresterande batterier på taket. Tåget, baserat på Coradia Continental-modellen, bygger på Alstoms erfarenhet av batteridrift från Coradia iLint, Citadis-spårvagnar och Prima H3-lokomotiv.

Coradia Continental BEMU har en räckvidd på upp till 120 kilometer och kan köras med kontaktledning såväl som på icke-elektrifierade banor. Tre-vagns-tågen kommer att vara 56 meter långa och ha 150 platser. Tågen har en topphastighet på 160 km / h i batteriläge. Batteriernas kapacitet (litium-jon med hög effekt) är beräknad för att säkerställa kontaktledningsfri drift av linjen Chemnitz-Leipzig utan att ge avkall på prestanda eller komfort.

Alstoms Coradia-serie gör det möjligt för operatörer och transportmyndigheter att erbjuda regionala tåg som uppfyller passagerarnas behov och förväntningar, samtidigt som tågen har hög tillförlitlighet och är kostnadseffektiva. Alstom har skräddarsytt Coradia-serien för att fungera med alla tillgängliga utsläppsfria drivmedel, från elektriska till batteri-elektriska och vätgasbränsleceller. Coradia iLint, som drivs med bränsleceller och har en prestanda som kan jämföras med ett dieseltåg medan den inte släpper ut något annat än vatten, har varit i drift i Tyskland i över ett år.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063