23948sdkhjf

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Slitstarkare stål ska minimera slitaget och en ny konstruktion ska minska krånglet när Dynapac satsar på oscillation.

Karlskrona. Oscillation har blivit allt mer i ropet för välttillverkare – tanken är att den ska göra vältningen skonsammare, med mindre omgivningsvibrationer – till exempel på broar

– Jag skulle kanske hellre använda en statisk trevalsvält på broar, men efterfrågan finns och nu har vi tagit fram en bra lösning, kommenterar Fredrik Åkesson, produktansvarig för Dynapacs vältar.

Han konstaterar att tekniken inte är ny – redan på 1980-talet fanns ett svenskt patent.

Ändå har Dynapac alltså valt att vänta, först 2018 tog företaget steget.

– Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan, säger Fredrik Åkesson.

Dynapac var alltså inte först på pucken, men det finns en bra anledning till det, uppger han.

– Det som hållit oss tillbaka är det ökade valsslitaget och att det blir rätt komplicerat att byta drivremmar.

Dessa problem ska nu vara lösta.

– Vi använder Hardox 450, ett slitstarkare stål i valssvepet som ska miniminera slitaget, säger Fredrik Åkesson.

– Vi har också konstruerat välten så att det bara ska ta två timmar att byta drivremmar istället för flera dagar.

Oscillation kan till en början fås bara på Dynapac 4 200, fler modeller ska dock följa framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078