Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp
Skånetrafikens nya biljettsystem en realitet. En dryg månad efter att det infördes kan flertalet kunder använda de flesta tjänster och funktioner, allt enligt Skånetrafikens egnen utvärdering som dock bör tas med en viss försiktiget.
För samtidigt har nämligen kritiken mot det nya systemet bitvis varit kraftig. För att mota olle i grind bjöd Skånetrafiken in pressen för att ge en lägesrapport och svara på kritiken.
Den kanske största förändring är att Jojo reskassakortet tagits bort som betalningsalternativ. Inom ramen för det nya biljettsystemet har Skånetrafiken utvecklat en rad olika sätt att köpa biljett. Detta för att alla ska kunna välja det sätt som passar just den enskilde kunden och dennes resa allra bäst.
Smidigast är att betala i Skånetrafikens app. Ett annat sätt är att använda ett vanligt betalkort – antingen genom att blippa det ombord på någon av Skånes stadsbussar eller köpa en biljett av föraren ombord på regionbussarna, i automater eller i kundcenter. Men det går även bra att köpa en vanlig pappersbiljett eller koppla biljetter till Skånetrafikens nya reskort.
– Trots en stor förändring som det nya biljettsystemet fortsätter Skåningarna att resa hållbart med oss. Vi ser dessutom att flertalet tycker det blivit enklare att resa, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Han hänvisar också till den positiva statistiken om stystemets populäritet som sägs visa att det går åt rätt håll: Antalet kunder som tycker att det är enkelt att köpa biljett stigit från 54 procent för 2016 till hela 75 procent för år 2019.*
Under måndagens pressträff presenterade Linus Eriksson bland annat det som under lanseringen av det nya biljettsystemet inte fungerat lika bra som Skånetrafiken hade önskat. En del av informationen om hur man reser efter den 15 december har inte nått hela vägen fram till Skånetrafikens kunder. Samtidigt har en del funktioner blivit försenade. Något som bland annat bidragit till långa köer vid våra Kundcenter och fått många skåningar att bli topp tunnor rasande. Men nu ska det bli bättre, lovar Skånetrafiken:
– Vi försöker vara lyhörda och fokuserar nu på att fortsätta hjälpa och förklara. Och vi ger oss inte förrän alla våra kunder har fått svar på sina frågor. Oavsett om det är via insändare, på telefon eller personligen på våra kundcenter, säger Linus Eriksson. Han fortsätter:
– Vi gör nu ett utskick till alla Skånska hushåll med mer information om hur man reser enklast. Utöver det lanserar vi försäljningsombud på 60 platser runt om i Skåne under slutet av januari. Det nya systemet är enklare än Jo-jo och vårt mål är att alla ska kunna se fördelarna med de.
För att undersöka om det nya biljettsystemet påverkat skåningarnas resande har Skånetrafiken dessutom jämfört såväl antal resande som intäkter under perioden den 1–15 januari i år med samma period 2019.
Under perioden i år såldes 870 993 biljetter, medan antalet sålda biljetter under samma period 2019 låg på 869 736. Det betyder att antalet sålda biljetter ökat med 1 257 stycken med det nya biljettsystemet.
Sett till intäkterna under samma period sålde Skånetrafiken under perioden den 1-15 januari i år biljetter till ett värde av 136 miljoner kronor – vilket är en svag minskning på drygt 1 procent. Minskningen kan förklaras med att trettondagen förra året låg på en söndag, medan trettondagen 2020 låg på en måndag. Vilket betyder lägre resande den 6 januari i år eftersom en röd dag infallit på en måndag och därmed inte genererat någon arbetspendling.
I stort sett löper ändå utrullningen av det nya biljettsystemet som planerat enligt Skånetrafiken. Bland annat lanserades Skånetrafikens app redan våren 2017, nära 120 nya biljettautomater är i nuläget utplacerade runt om i Skåne och att blippa betalkort på stadsbussarna har införts i Trelleborg, Hässleholm, Lund och Helsingborg.
*) Källa: Kollektivtrafikbarometern december 2019