23948sdkhjf

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

2016 års Bauma blev något av en manifestation för Volvo CE. Företaget visade tydligt att det ville vara med även i det tyngre segmentet. Bland annat visades en 75-tons bandgrävare och den midjestyrda dumpern A60H som lastar 60 ton. På plats fanns också en 90-tons grävare avsedd för icke reglerade marknader, en storlek som, enligt Volvo, är närmast perfekt som parkompis till 60-tonsdumpern.

Nu är det dags för ytterligare ett steg i form av EC950F, en pjäs på 91-95 ton som utrustats med en steg V-anpassad Volvo D16-motor som levererar 450 kilowatt (603 hästkrafter) vid 1 650 varv per minut.

Ett konstant högt hydraultryck för snabb och jämn drift utlovas med stöd från det elhydrauliska system som reglerar flödet på begäran, en lösning som utlovas minska interna förluster i hydraulkretsen. Produktiviteten vässas ytterligare med hjälp av en prioritetsventil för bom- och svängfunktionen.

Föraren kan välja mellan flera arbetslägen anpassade till den belastning som den aktuella uppgiften utsätter maskinen för: Valet står mellan I (tomgång), F (fint), G (allmänt), H (tungt) och P (maximal kraft). Därtill finns ett ECO-läge som utlovas minska drivmedelsförbrukningen tack vare ett i alla situationer optimerat hydraulsystem som minskar förlusten av flöde och tryck.

Ett stort urval redskap utlovas, något som bidrar till ökad mångsidighet. Föraren kan dessutom via monitorn i hytten förinställa det hydrauliska flödet och trycket för upp till 20 redskap.

En hel del har för övrigt gjorts för att prestera en god förarmiljö. Grunden lades redan vid framtagandet av undervagnen som kännetecknas av breddbarhet, rejäl spårvidd och lång larv. Tillsammans med en utlovat optimerad motvikt innebär det en robust och stabil maskin.

Viktiga underhållspunkter är enkelt åtkomliga via de breda och bekvämt placerade luckorna och gångbryggor.

Alla maskingränssnitt – inklusive styrspakar, knappsats och LCD-monitor – har placerats i positioner där de är lätta att både överblicka och komma åt. Smarta funktioner som till exempel tillvalet Dig Assist – som drivs av Volvo Co-Pilot – underlättar manövreringen ytterligare. En funktion som dock Volvo inte släpper i Sverige än är Active Care – en ny tjänst baserad på Care Track som ger maskinövervakning i realtid och skräddarsydda kundrapporter.

Den rymliga och förhållandevis tysta hytten har en stor ingång. Ledstänger med bra synlighet och bekvämt placerade fotsteg tillsammans med halkskyddsplattor bidrar till ökad säkerhet såväl vid insteget i hytten som då den lämnas.

Valbara FOG (Falling Object Guard) och FOPS (Falling Object Protective Structure) ökar tryggheten vid arbete i tuffa applikationer. Bakåt- och sidokameror finns tillgängliga liksom Volvo Smart View som ger 360 graders sikt.

Även maskinen i sig har fått sitt för att öka säkerheten och stryktåligheten. Bland annat är både bom och skaft av heavy duty-typ, något som kombineras med en utlovad tålig ramstruktur, förstärkt bukskydd, flytande tappar på skopanslutningen samt valbara heltäckande urspårningsskydd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095