23948sdkhjf

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Året börjar bra för Linköpingsföretaget Grundtuben som fått uppdraget att skydda Malmöborna från det buller som alstras när tågtrafiken ska intensifieras för att förbättra kollektivtrafiken mellan stadens östra och västra delar.

Uppdraget är inte helt obekant för företaget som redan 1997 gjorde grundläggningen till det bullerplank som i dag kantar Kontinentalbanan, eller Malmöpendeln. Den befintliga bullerskärmen bedöms dock vara otillräcklig när tågtrafiken genom staden nu ska byggas ut – i synnerhet krävs högre skärmar än de som används i dag.

Nu i januari återvänder företaget till Kontinentalbanan för att sätta igång ett av sina hittills största projekt, uppförandet av tre kilometer bullerplank. Slutkund är Trafikverket, men uppdragsgivare är Mark & Energibyggarna som ansvarar för det övergripande järnvägsarbetet runt den ökade tågtrafiken i staden.

Projekteringen och planeringen av arbetet med bullerskärmarna påbörjas nu i januari med ambitionen att allt ska stå klart första december. En konsekvens av uppdragets storlek är behovet av fler medarbetare.

Vi kommer att påbörja en rekryteringsprocess relativt omgående. 2020 är ett år som vi ser fram emot, både projektmässigt, och för att vi växer som bolag och blir fler, säger Grundtubens vd Tonny Werlemalm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078