23948sdkhjf

Effektivare lyft i Södertälje Hamn

Södertälje Hamn har bytt ut de två äldsta av sina fem reachstackers. Operationell leasing och möjligheten att köra maskinerna på HVO var väsentliga inslag när ordern tecknades.

I början av december togs två nya reachstackers i drift vid Södertälje Hamn. Truckarna – SMV Reachstackers 4531 – levererades av Brubakken som representerar Konecranes i Sverige.

– De två nya truckarna har vi på operationall leasing, vilket är något som vi tidigare inte haft när det gäller den här typen av fordon. Ett långsiktigt och spännande samarbete för oss. Vi är övertygade om att detta är det mest kostnadseffektiva alternativet. Leasingavtalet baseras på antal timmar truckarna är i bruk, säger hamnens underhållschef Håkan Johansson.

Leasingavtalet sträcker sig över fem år och allt underhåll, som service och reparationer, kommer att skötas av Brubakken.

– De två reachstackers som nu byts har hög gångtid och är slitna. Vi ser kontinuerligt över vår maskinpark. För att optimera flödet vill vi minimera antalet oplanerade stopp och då är dessa nya maskiner ett välkommet tillskott, säger Håkan Johansson, som berättar att de nya truckarna även innebär att bland annat förarna får en del nytt att tänka på.

Systemet i truckarnas cockpit är nytt för oss med datastyrning, säger han.

Truckarna uppfyller förstås också, det för hamnen viktiga, kravet att de ska kunna köras på HVO100, ett förnybart drivmedel som utlovas ge upp till 90 procent lägre utsläpp av växthusgaser (CO2).

För att stärka lyftkraften ytterligare har hamnledningen långt gångna planer på att förstärka maskinparken med ytterligare en kran. Ambitionen är att en linkran för ännu tyngre lyft ska finnas på plats innan årets slut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079