23948sdkhjf

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Klockan närmar sig fyra på eftermiddagen vid Infra City i Upplands Väsby på Stora Mobilitetsdagen. Alla gäster utom en har redan talat, publiken är sömnig och då kliver Alain Visser upp på scenen. Och hans första ord väcker publikens intresse, som består av personer som arbetar inom fordonsindustrin: ”The car industry has been sleeping for the last ten years”.

Han fortsätter sitt tal med att berätta om hur gammalmodig biltillverkares affärsmodell är. Affärsmodell i singular. Han menar att alla biltillverkare har arbetat på samma sätt i 100 år.

Och när jag fick frågan om jag kunde vara med och starta ett nytt bilmärke ställde jag mig frågan: ”behöver världen ett till bilmärke?” Svaret är nej, säger han.

När den första bilen kom var det en revolutionerande teknik, menar han. Människor var så fascinerade av själva tekniken att man ville bygga fler bilar, och det fanns ingen tanke på varumärken. I dag handlar det nästan uteslutande om varumärken och man bråkar om kunderna.

Jag kände att det behövdes en ny affärsmodell, inte ett nytt märke, säger Alain Visser.

Hans affärsmodell har tre inriktningar. Den första är ”experience over ownership”, den andra ”connectivity” och den tredje ”sustainability”. Det är tre områden han anser att alla företag fokusera på, oavsett industri. Kortfattat ska det vara hållbara bilar som erbjuds i flexibla finansieringsmodeller, bland annat leasing, och där uppkoppling ska vara centralt. Det är det dagens konsumenter vill ha, menar Alain Visser.

När jag var ung stod bilen högst upp på önskelistan inför 18-årsdagen. I dag finns den inte ens med på topp tio-listan.

Och det Lynk & Co erbjuder är ett så kallat ”lean product offer”, vilket innebär färre valmöjligheter.

Ska du köpa en bil av valfritt annat märke så har du flera hundra valmöjligheter, vilket leder till långa leveranstider. Vi vill att bilen ska kunna levereras till kund i morgon, därför finns inte mer än ett val av färg på bilen och val av drivmedel för motorn, i princip, förklarar Alain Visser.

Försäljningen har påbörjats i Kina och går bra i förhållande till hur nytt märket är. I Sverige kommer den första bilen säljas 2021, men som svensk kommer man kunna beställa en bil redan i oktober 2020 då försäljningen startar i Amsterdam.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.364