23948sdkhjf

Paptic lanseras på bred front

Den finska varuhuskedjan Sokos säger hej då till plastpåsar. Detta tack vare en finsk innovation som heter Paptic, ett material från skogen som liknar plast, men sorteras som papper.

Sokos, en av Finlands största varuhuskedjor, har beslutat att byta ut sina plastpåsar mot återanvändbara flerfunktionella bärkassar tillverkade av det nya hållbara materialet Paptic Tringa. Kassarna kommer att finnas i alla Sokos butiker, inklusive SOK-ägda kedjan Emotion.

– De nya kassarna i Paptic-material är eleganta, starka, användbara och designade för att användas flera gånger. Trots att materialet liknar papper är det beständigt mot stänk och väta och flexibelt. Kvaliteten på materialet signaleras också av det faktum att det legendariska franska varuhuset Galeries Lafayette har tagit till sig påsarna av Paptic-material och använder dem, säger Päivi Juntunen, utvecklingschef vid SOK-koncernen.

Paptic är en finsk innovation som möjliggör byte av plast i en mängd olika förpackningsapplikationer.

Paptic Tringa-materialet är:

- Tillverkat av förnybara råvaror

- Återanvändbart och mångsidigt

- Återvinningsbart med kartong eller papper

- Biologiskt nedbrytbart genom industriell kompostering

- Vattentåligt

Varje år förorenas miljön av stora mängder plastavfall. Påsar och andra plastförpackningar utgör en stor del av det skräp som hamnar i naturen.

– Sokos strävar aktivt efter mer hållbara val för sina affärer. Företaget har blivit en av pionjärerna inom ansvarsfullt ledarskap och beslutet att avsluta användningen av plastpåsar är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid, säger Päivi Juntunen.

Paptic är ett finskt startupföretag som grundades 2015. Paptics arbetar med hållbarhetsinriktade företag för att hjälpa dem övergången från plast till mer miljömässiga förpackningsalternativ.

– Vi behöver föregångare som tar hållbara beslut. Vi är så stolta över vårt samarbete med Sokos och det är fantastiskt att se hur Sokos verkligen agerar som en förebild på marknaden genom att göra ett aktivt miljöval, säger Esa Torniainen, CBDO och medgrundare i Paptic.

Den som är nyfiken på materialet Paptic har en chans att träffa företrädare för företaget på konferensen Pack Point Nordic 2020. Paptic deltar som talare under temat Innovationer. Programmet presenteras på hemsidan inom kort.

För mer information:

https://paptic.com/welcome

http://packpointnordic.se/index.xhtml

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078