23948sdkhjf

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Antalet bryggerier inom EU är nu äver 10 000. Både produktionen och konsumtionen är rekordstor. Det visar den färska rapporten European Beer Trends 2019.

Det är branschorganisationen Brewers of Europe som ligger bakom rapporten som visar att EU:s totala ölproduktion 2018 för första gången på ett decennium överträffade 400 miljoner hektoliter. Konsumtionen av öl ökade i varje enskilt land i Europa, enligt rapporten eftersom konsumenterna fått ett mer varierat och mer specialiserat utbud. Särskilt stark har utveckligen varit för produkter med lägre alkoholstyrka, en trend som är tydlig i hela i Europa.

Tyskland är fortsatt Europas överlägset största ölproducent, med en produktion som är mer än dubbelt så stor som tvåans. Men det är inte längre pubarnas hemland som ligger på andra plats eftersom Polen har passerat Storbritannien som EU:s näst största ölproducent. Däremot har britterna fortfarande klart flest aktiva bryggerier av alla EU-länder, 2 030 stycken. Sverige ligger där på nionde plats med 375 bryggerier. 2012 var den siffran 75 så mycket har hänt på sex år.

– Tillväxten har varit särskilt stark i Sverige där vi ser att antalet bryggerier femdubblats sedan 2012, jämfört med ett EU-snitt på fördubbling, kommenterar Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

Enligt preliminära siffror för 2019 fortsätter den inhemska nyetableringen. 

– Bryggerierna jobbar för att möta konsumenternas krav på miljömässigt ansvarstagande, hög kvalitet och större utbud av olika produkter. Bryggerinäringen är en bidragande näring som levererar både jobb och intäkter.

När det gäller konsumtionen hamnar Sverige på 17:e plats, strax efter Bulgarien. Sverige har gått från 50 liter per person och år 2012 till 58 liter 2018, men ligger fortfarande långt efer tjeckerna som pimplar mest öl av alla EU-medborgare med hela 141 liter per person och år.

”Mer är någonsin tidigare har bryggerierna ansträngt sig för att möta konsumenternas förväntningar på innovation, mer hållbar produktion och ett ökat utbud av exempelvis produkter med lägre alkoholhalt och specialöl”, skriver Pierre-OLivier Bergeron, generalsekreterare för The Brewers of Europe, i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065