23948sdkhjf

Nya wellpapplösningar för drycker

Smurfit Kappa lanserar tre nya wellpapplösningar för sampackning av dryck. Den nya wellpappserien eliminerar behovet av engångsplast och är 100 % återvinningsbar, förnybar och biologiskt nedbrytbar.

Smurfit Kappas GreenClip-produkt är ett alternativ till de plastringar som vanligtvis används för att gruppera sexpack med burkar. GreenClip är en lösning för att bunta ihop burkar men underlättar även försäljningen av enskilda enheter.

TopClip är den andra lösningen och används för att ersätta den sträckfilm som används för att paketera och sälja burkar i en samlingsförpackning. TopClip täcker hela ovansidan på burkarna, vilket skyddar dem mot föroreningar, samtidigt som det ger utmärkta möjligheter till branding.

TopClip är även den helt plastfri, 100 % förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar och har ett koldioxidavtryck som är 30 % lägre än för motsvarigheten i plast. Dessutom går det åt mindre material för att tillverka produkten och den kräver inget lim. Det gör den betydligt mer hållbar än andra nyligen lanserade förpackningslösningar på marknaden, enligt Smurfit Kappa.

– Top Clip har två stansade hål som gör att den är enkel att hantera i butik och den har fått utmärkta recensioner i konsumenttester, säger Arco Berkenbosch, vice VD för innovation och utveckling på Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa arbetar för närvarande med flera stora automationsleverantörer för att utveckla en nyckelfärdig lösning åt intresserade kunder.

Den tredje produkten är Nor-Grip, som Smurfit Kappa lanserade tidigare i år.

– Nor-Grip är en innovativ korrugerad lösning som på ett säkert sätt samlar flaskor i konsumentenheter och därigenom eliminerar behovet av krympfilm. Vi är mycket entusiastisk över dessa unika lösningar. Alla våra tester har visat att de tillhör toppskiktet på marknaden, både när det gäller bekvämlighet och hållbarhet.

– Utformningen av mer hållbara förpackningsalternativ är en hörnsten i vårt initiativ Better Planet Packaging. Vi vet från de undersökningar vi har gjort att 75 % av konsumenterna föredrar hållbara förpackningar, säger Arco Berkenbosch.

De tre nya produkterna visades upp under Smurfit Kappas första Better Planet Packaging-dag, som ägde rum runt om på företagets globala nätverk av Experience Centres i 20 den 21 november. I 20 länder hölls en rad evenemang med presentation av nya produkter samt interaktiva workshops för kunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089