23948sdkhjf

Snabba och nya ryck för Svevia

Svevia har valt en ny metod när de bygger en ny bro över stambanan, en metod som ska öka säkerheten för broarbetarna.

För bra precis ett år sedan stängdes vägbron över södra stambanan i Norrköping, med hänvisning till brister i brons konstruktion.

Nu ska en ny bro uppföras, Trafikverket har gett Svevia uppdraget som är värt cirka 16 miljoner kronor.

Företaget konstaterar att det är utmanande att bygga bro över järnväg, tågtrafiken får inte störas men det handlar också om en farlig och utsatt arbetsmiljö för broarbetarna.

Svevia har därför valt att använda en relativt ny metod: att lyfta upp prefabricerade betongbalkar på brofundamenten, istället för att gjuta brons överbyggnad på plats.

Det här är en ganska ny metod. Svevia var först ut och testa den på bron över järnvägen i Härnösand, säger Johan Andersson på Svevia, i ett pressmeddelande.

Han uppger att Svevia ser många positiva fördelar och att den stora vinsten är en förbättrad arbetsmiljö – man slipper flera moment förenade med arbetsmiljörisker.

Hade vi använt den gamla vanliga metoden med att gjuta brons överbyggnad på plats hade mina medarbetare först behövt bygga en formställning och sedan utföra armerings- och gjutningsarbetet ovanför järnvägen.

Enligt Svevia har allt arbete hittills utförts vid sidan av spåret. De gamla brofundamenten har rivits, nya har byggts upp och när de står klara ska de prefabricerade betongbalkarna läggas på så att de bildar ett tätt tak.

Broarbetarna ska kunna arbeta utan risk att komma i kontakt med de strömförande ledningarna.

En annan stor vinst för alla är att metoden också innebär minsta möjliga påverkan på tågtrafiken. Den stoppas när vi lyfter på balkarna. Men sammantaget är metoden mer effektiv och risken för störningar är mycket mindre.

Svevia måste också demontera den temporära bro som byggdes när den äldre bron stängdes, eftersom ligger nära den nya bron.

Det innebär i sin tur att ytterligare en temporär bro måste byggas, för att trafikflödet ska fungera under byggtiden. När den nya bron står klar ska även den andra temporära bron demonteras.

Största utmaningen för uppdraget är tidsaspekten. Vi måste vara klara till mars, eftersom den temporära bron ansluter till ett natura 2000-område. Efter mars månad får vi inte utföra några moment som kan störa naturlivet vilket i praktiken betyder att nya bron måste vara klar då.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079