23948sdkhjf

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen. Omställningen påbörjas under första kvartalet 2020 och avser alla PET-flaskor som produceras i Jordbro. Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med cirka 3 500 ton per år.

Genom att byta till förpackningar av 100 procent återvunnen plast vill Coca-Cola bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi där alla förpackningar samlas in, återanvänds eller återvinns. Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess koldioxidavtryck.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Övergången till 100 procent återvunnen plast för PET-flaskor avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite samt Bonaqua och omfattar omkring 40 olika varianter. Användningen av nytillverkad plast minskar därmed med omkring 3 500 ton per år. Det innebär en minskning av CO2-utsläpp med 25 procent per år jämfört med innan övergången, då portföljen bestod av omkring 40 procent återvunnen plast.

Coca-Cola har globalt en ambition att arbeta för en värld utan förpackningsavfall, vilket inkluderar målsättningen att samla in varje flaska som sätts på marknaden. Respektive marknad uppmuntras att gå längre och snabbare fram utefter lokala förutsättningar. I samarbete med lokala och nationella partners samt genom kommunikation arbetar Coca-Cola i Sverige för att alla förpackningar ska samlas in och pantas så att de kan användas igen.

– Sverige ligger i framkant på flera områden inom förpackningar och hållbarhet och har genom Returpack en insamlingsmodell i världsklass. Det är en stor bidragande orsak till att vi nu kan göra den här omställningen. Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin, säger Sofie Eliasson Morsink.

Fotnot: Bytet av material avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079