23948sdkhjf

Heineken ratar plasten

Heineken tar bort plastringar och krympfilm på sina multipack för burkar. Istället ska man använda kartong. Detta för att reducera användningen av plast. På detta sätt följer man bland andra Carlsbergs exempel.

Det har inte varit gratis at byta från plast till kartong. 22 miljoner brittiska pund, omkring 275 miljoner kronor har Heineken investerat i den nya tekniken för kartong som ska hålla ihop sexpack och flak med ölburkar och liknande förpackningar.

Kartong i sig som material är också dyrare än plast, men den merkostnaden har inte uppskattats, inte heller kostnaden för utrangering av all den utrustning för plastringar och krympfilm som nu antingen måste skrotas eller säljas.

Heineken är som bekant en av världens största öltillverkare och skiftet från plast till kartong som nu är aktuellt gäller än så länge bara de brittiska produktionsanläggningarna. Förändringen för varumärkena Heineken, Foster´s och Kronenbourg 1644 börjar rullas ut från april 2020 och sedan följer övriga som Strongbow, Bulmer´s, Red Stripe och John Smith till slutet av 2021. Genom bytet plastbantar Heineken bort 517 ton plast på årsbasis i Storbritannien.

Storbritannien är den första av Heinekens 190 marknader världen över som genomför förändringen. I Storbritannien producerar Heineken 530 miljoner burkar på alla varumärken av vilka Foster´s står för 150 miljoner och Heineken för 39,5 miljarder burkar.

Cindy Tervoort, chef för marknadsföring på Heineken, säger:

– Det här är vad våra kunder vill ha och förväntar sig av oss. Vi har arbetat och testat denna innovation i tre år.

Förra året tillkännagav Carlsberg sina planer på att ersätta burkringar av plast med återvinningsbart lim. Diageo har börjat fasa ut plast på multipack på sina öl Guinness, Harp, Rockshore och Smithwicks och ersätta med kartong.

I september meddelade Budweiser att de avlägsnar plastringarna på hela sitt burksortiment av UK-producerat öl - som inkluderar de bästsäljande varumärkena Stella Artois, Budweiser och Bud Light - till slutet av 2020.

Enligt Heineken innebär utfasningen av plast att man minskar koldioxidutsläppen vid produktionen av burkar i multipack med en tredjedel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.417