23948sdkhjf

Ägg mot cancer

November är månaden för Mustaschkampen. Kampanjen drivs av Prostatacancerförbundet och syftar till att öka allmänhetens kunskap om prostatacancer, bilda opinion och samla in pengar till forskning, utveckling, utbildning och stipendier.

För fjärde året i rad tar nu Sveriges största äggleverantör Stjärnägg återigen upp kampen. Under vecka 43-47 finns den unika äggförpackningen på butikshyllorna runt om i landet. För varje såld förpackning går en del av vinsten direkt till Mustaschkampen och dess arbete.

– Prostatacancerförbundet har en mycket viktig uppgift. Det starka stödet för Mustaschkampen från våra kunder och från vår egen organisation gör att vi för varje år har kunnat öka vårt ekonomiska bidrag, samtidigt som vi genom exponeringen av våra Mustaschägg bidrar till att skapa uppmärksamhet för denna viktiga fråga, säger Stjärnäggs VD Håkan Burlin.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Som partner till Mustaschkampen vill Stjärnägg skapa uppmärksamhet kring sjukdomen, verka för att öka mäns hälsa och samla in pengar till forskning, utveckling, utbildning, stipendier och opinionsbildning.

– Många män är rädda för att ta prover. Andra tänker att sjukdomen inte drabbar just dem. Men sanningen är att varje år får 10 000 män prostatacancer i Sverige. Alltså 27 män per dag och de flesta av dessa män kände sig innan diagnosen helt friska. Prostatacancerförbundet rekommenderar alla män som fyllt 50 år att ta PSA-prov, ett enkelt blodprov som tas på vårdcentral. Om prostatacancer upptäcks tidigt går sjukdomen att bota, säger Tomas Tullberg, projektledare för Mustaschkampen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078