23948sdkhjf

Volvos ellastare på tysk kundtest

I 34 år har Leick Baumschulen varit kund hos Volvo CE. Företaget har sin bas inte mer än en halvtimme från den fabrik i Konz där Volvos eldrivna hjullastare ska börja produceras i mitten av 2020. Dessutom testkör nu Leick som första företag i världen den kommande lastarmodellen.

På en plantskola kan en hjullastare användas på en mängd olika sätt. Det gäller även hos Leick Baumschulen där en liten lastare varvar mellan bland annat pallhantering, lastning, finplanering och vägunderhåll. Delar av arbetet sker dessutom i direkt anslutning till de visningsytor där det praktiskt taget alltid pågår någon form av samtal mellan kunder och säljpersonal.

Den stora bredden på arbetsuppgifter skapar ett närmast perfekt scenario för oss att tillsammans med en kund testa vår nya elektriska hjullastare, säger Paolo Mannesi, global produktchef för hjullastarna hos Volvo CE.

Saken blir inte mindre intressant av att ledningen för Leick Baumschulen är synnerligen teknikvänliga och pigga på att testa de senaste landvinningarna. Företaget har bland annat goda erfarenheter av de elektriska golfbilar som används för att förflytta kunder på de stora ytor där en mängd växter av olika slag växer och visas upp. Därmed var det inget långt steg att också testa eldrift i en arbetsmaskin.

Tvärtom är företagets två ägare, Christoph och Michael Leick, själva övertygade om elektrifieringens fördelar och räknar med att deras intresse, erfarenhet och engagemang kan bidra till att utveckla produkten ytterligare och därmed skapa fördelar för såväl kommande användare som för planeten i form av minskad miljöbelastning.

L25 Electric lanserades för en bredare publik på årets Bauma och drivs av litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars arbete på en laddning. Ombord på den kompakta hjullastaren finns två elmotorer, en för drivlinan och en för hydrauliken, en lösning som ska förbättra effektiviteten i samtliga moment som maskinen förväntas utföra.

Maskinen arbetar som en konventionell, dieseldriven hjullastare, men med ökad komfort för föraren och för omgivningen. Styrkemässigt känns maskinerna likvärdiga, men elmaskinen är tystare, alstrar mindre vibrationer, är lättare att underhålla och ger inga utsläpp, säger Christoph Leick.

Inte minst uppskattar han maskinens tysta gång.

Vi flyttar ofta växter på våra visningsytor där kunder kommer och går. Med den här tystgående maskinen blir det betydligt behagligare för såväl våra kunder som för personalen. Vi kan hålla samtalen igång även när maskinerna arbetar strax intill.

Eldriften har också stor betydelse för underhåll och service.

Vi behöver inte kolla olja och kylmedium varje dag, inte heller fylla på diesel. Vi behöver bara ladda maskinen, vilket vi kan göra över natten. Det enda som behövs är att koppla en kabel mellan maskin och elkontakten. Det kan inte göras fel – det är enkelt och säkert, säger Christoph Leick.

Laddningstiden anges till tolv timmar, men det finns också möjligheten att göra en snabbladdning på två timmar som då räcker till cirka 80 procent av full styrka.

Redan i våras aviserade Volvo att företaget avser att sluta tillverka sitt kompakta sortiment av hjullastare och minigrävare med traditionella dieseldrivna motorer i takt med att de eldrivna släpps ut på marknaden.

Enligt nuvarande planer kommer eldriften att implementeras i kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och i kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28. Först ut av de eldrivna modellerna är ECR25 och L25.

Läs här om hur Volvo tar täten i elracet.

Även Volvos eldrivna minigrävare är ute på kundtest. Läs mer här.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088