23948sdkhjf

Nu sätter kryssarna i kontakten

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Värtahamnens nya elanslutningar är Östersjöområdets modernaste och effektmässigt största anläggning. Elanslutning vid kaj är ett sätt att minska utsläpp till luft från fartyg för att få en mer miljöanpassad fartygstrafik.

4 november invigdes de nya elanslutningarna i Värtahamnen. Stockholms Hamnar har investerat i olika hållbara lösningar i terminalen och tillsammans med Tallink Silja möjliggjort en mer miljöanpassad fartygstrafik. Nu är det möjligt för fartygen att elansluta vid samtliga kajlägen. Investeringen i Värtahamnen uppgår till 47 miljoner kronor och anslutningarna är byggda enligt internationell gemensam standard och dessutom högspänning. Anläggningen är den modernaste och effektmässigt största i Östersjöområdet. Den nya piren och terminalen i Värtahamnen invigdes för tre år sedan.

– Värtahamnen är en av Stockholms portar mot omvärlden och vi behöver skapa ett välkomnande område där staden tydligare växer ihop med hamnen. Det är glädjande att fartyg nu kan elansluta i Värtahamnen, det ger förutsättningar för grönare sjöfart och en mer attraktiv hamn utan onödiga utsläpp, säger Joakim Larsson (M) stadsbyggnadsborgarråd.

Stockholms Hamnar har länge arbetat med att ge miljörabatter för att uppmuntra kunder till miljöförbättrande åtgärder. Miljörabatterna fokuserar på minskade utsläpp till luft och premierar fartyg med bättre miljöprestanda. Dessutom ges en miljon i bidrag per fartyg till rederier som väljer att investera i elanslutning ombord. Elanslutning vid kaj minskar fartygens påverkan på omgivningen genom att hjälpmotorerna kan stängas av, vilket minskar både ljud till viss del och utsläpp till luft.

– Det är mycket glädjande att Tallink Silja nu kan koppla landström mellan fartyg och kaj i Värtahamnen. Att fartygen inte längre behöver ha maskiner igång vid kaj för att alstra ström, ser vi som ett stort steg för ökad hållbarhet och trivsel. Landanslutningen tillåter oss inte bara att minska våra utsläpp och minimera ljudnivån, men betyder även en förbättrad arbetsmiljö i våra maskinrum, där det blir helt tyst dagtid, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja AB.

Stockholms Hamnar har arbetat med elanslutningar sedan 80-talet och har som strategi att vid ombyggnation av hamnar och kajer eller när det byggs nytt, göra det möjligt för fartyg att elansluta vid kaj. I takt med att fartygen och effektuttagen blir större blir även elanslutningsfrågan mer komplex och angelägen.

– Stockholms Hamnar har en handlingsplan för fortsatt utbyggnad av elanslutningar i våra hamnar som utgår från mesta möjliga nytta. Vi jobbar vidare med den planen, men redan nu genom elanslutningarna i Värtahamnen har vi kommit en bra bit på vägen, säger Thomas Andersson, vd på Stockholms Hamnar.

Kuriosa: Årets nya elanslutningar i Värtahamnen gick till final i 2019 C40 Cities Bloomberg Philanthropies Award tillsammans med de mest framtidsinriktade och inkluderande klimatåtgärdsprojekten världen över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078