23948sdkhjf

PantaPå på export

Svenska återvinningsinnovationen PantaPå exporteras till Kalifornien i samarbete med Mondelēz International.

PantaPå, världens första app som låter konsumenter panta förpackningar med mobilen, finns nu tillgänglig i Kalifornien i och med lanseringen av CaPao, ett kommande snacksvarumärke skapat av SnackFutures, Mondelēz Internationals självständiga innovationshub.

Idag återvinns mindre än tio procent av plasten som säljs i USA. PantaPå, en svensk startup inom återvinning, vill bidra till att lösa det här problemet. PantaPå är en app som låter konsumenter panta förpackningar direkt i telefonen när de återvinner. Företaget exporterar nu sitt koncept till den amerikanska marknaden, i samband med lanseringen av det nya snacksvarumärket CaPao hos utvalda återförsäljare i Los Angeles-området.

Konsumenter kan nu lösa in pantpengar direkt i PantaPå-appen, genom att helt enkelt skanna CaPao förpackningens streckkod vid återvinningsstationen.

– Vi vill skapa en global återvinningsrevolution genom att ge alla förpackningar ett värde. Pantsystemet är ett effektivt sätt att få konsumenter att återvinna mer. I grund och botten handlar det om att förändra våra attityder så att vi ser resurser istället för skräp, säger Suwar Mert, VD, PantaPå.

Sverige är bland de bästa i världen på att panta PET-flaskor och burkar i aluminium. PantaPå arbetar för att expandera systemet och göra alla sorters förpackningar pantbara genom ett app-baserat pantsystem, I Sverige och internationellt. Efter att ha säkrat samarbeten med globala FMCG-aktörer som t.ex. Procter & Gamble för att öka återvinningen av deras förpackningar i Sverige, skalar PantaPå nu upp och expanderar till USA.

– Vi vill ha en värld där det inte finns något som heter skräp. Genom att sprida vår lösning till alla med en smartphone kan vi hjälpa till att öka återvinningen runtom i världen. Kalifornien är en global ledare både inom hållbarhet och inom kultur generellt, så det känns naturligt att lansera PantaPå internationellt i Los Angeles, säger Suwar Mert.

CaPao är det första varumärket vars förpackningar blir återvinningsbara genom PantaPå-appen i USA. CaPao tillverkas av tillvaratagen kakaofrukt och kommer i fullt återvinningsbara förpackningar. Målet är att skapa en ny kategori av växtbaserade snacks. Kakaofrukten är en superfrukt som har vuxit i tropiska regioner i nästan fyra tusen år, men den största delen av frukten används idag inte. Genom att använda fler delar av kakaofrukten vill CaPao sprida dess välgörande effekter och hjälpa små, familje-drivna jordbruk att göra mer av sina skördar och minska matsvinnet.

– Genom att samarbeta med PantaPå kan vi arbeta tillsammans för att skydda planeten genom hela kedjan – från att minska svinnet av kakaofrukten till att minska mängden förpackningar som blir skräp, säger Emanuel Gavert, Associate Director, SnackFutures Innovation.

– PantaPå har skapat ett intuitivt och effektivt koncept som ger konsumenter incitament att återvinna våra förpackningar så att vi kan bidra till ökad återvinning.

Om PantaPå

PantaPå-appen låter konsumenter panta sina förpackningar direkt vid återvinningsstationen (som identifieras genom geotagging) genom att skanna streckkoderna. Pantpengarna samlas i appen och kan sedan lösas in till ett bankkonto eller återfås som rabattkuponger som kan användas i butik.

Appen visar också användare hur mycket koldioxid de sparar genom återvinning. I Sverige samarbetar PantaPå med varumärken som Yes, Skogaholm, Via och Björn Axén. PantaPå vann nyligen Norrsken Award – People’s Choice vid Norrsken Impact Award.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081