23948sdkhjf

Stockholm bas i Petzls nordiska satsning

Norden har blivit en allt viktigare marknad för franska Petzl som bland annat levererar ett brett utbud av säkerhetsutrustning, exempelvis fallskydd, pannlampor och hjälmar. Som stöd för ytterligare expansion öppnas nu ett eget kontor i Stockholm vid årsskiftet.

Bygg och energi är sektorer som passar det familjeägda franska företaget Petzl som hand i handske. Företaget tillverkar och saluför bland annat säkerhetsutrustning som passar arbete på hög höjd, i mörker och i trånga utrymmen kryddat med utrustning för tuffa utomhusaktiviteter, exempelvis sportklättring.

Hittills har företaget jobbat på den nordiska marknaden enligt distributörsmodellen med import och lagerhållning. Marknaden har dock utvecklats så pass positivt att företagsledningen ser stora möjligheter att växa ytterligare med en övergång till direktförsäljning via återförsäljare i Sverige, Norge och Finland.

Därför öppnar företaget ett kontor i Stockholm vid årsskiftet med förväntningar om att kunna stärka den tekniska kunskapen i regionen med hjälp av bland annat ett eget utbildnings- och prova på-center. Ambitionen är att utveckla såväl servicenivå som leveransfunktioner, vilket bland annat ska åstadkommas med hjälp av ett nordiskt så kallat 3PL-lager, det vill säga att några eller samtliga logistiska funktioner hanteras av en tredje part.

Etableringen tillåter oss att komma närmare våra slutanvändare, vi kan höja vår servicenivå och ge ökat stöd i form av teknisk support. Vi kommer att kunna analysera efterfrågan och identifiera affärsmöjligheter i större utsträckning, säger Alban Jarry, vd för Petzl Norden.

Denna återförsäljningsmodell har varit mycket framgångsrik i Västeuropa, bland annat i Danmark som sedan januari 2018 uppvisat ökad servicenivå och kompetens. Etableringen i Norden kommer att bli ett nytt spännande steg på vår resa mot att alla kan nå till de mest svåråtkomliga platserna på ett säkert och smidigt sätt, säger Alban Jarry.

För närvarande pågår rekrytering av ett team till Sverige, Finland och Norge för att bygga upp och utveckla nya relationer med återförsäljare i respektive land.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078