23948sdkhjf

Gripen ökar greppet om entreprenaddäck

– Vi har i dag Nordens bredaste sortiment av tunga däck, slang och fälg, säger Pelle Fritzson, Gripen Wheels ägare och vd, som på årets Entreprenad Live bland annat visade fram det nya varumärket Westlake, entreprenaddäck tillverkade av Zhongce Rubber Group.

Gripen Wheels omsatte det senaste räkenskapsåret cirka 480 miljoner kronor och räknar med att förbättra både omsättning och rörelseresultat i år.

Målet är att en halv miljard i omsättning i år med god lönsamhet. Som det ser ut just nu kan det mycket väl bli vårt bästa rörelseresultat sedan starten 1993, säger Pelle Fritzson.

Vår strategi är att erbjuda hela kartan av tunga däck, slang och fälg, såväl från premiumleverantörer som från alternativa fabrikat. Tack vare bland annat egen import, stor köpkraft och stor lagerkapacitet kan vi erbjuda marknadens bredaste sortiment av tunga däck. Det är en orsak till att vi även långsiktigt tror på en ökning av omsättningen med cirka tio procent per år, oavsett konjunktur.

Företagets marknadschef Maria Fritzson ger företagets ambitioner att erbjuda bäst priser en viktig del i senare års starka försäljningsökning.

Därför jobbar vi hårt med vår egen kostnadskontroll samtidigt som vi är måna om att bibehålla befintliga agenturer och förstärka utbudet med nya. Det hjälper oss också att hänga med i utvecklingen och säkerställa att vi kan leverera de produkter och tjänster som marknaden efterfrågar, säger Maria Fritzson.

Företaget saluför tunga däck från bland annat BKT, Hilo, Pirelli, Aeolus och Michelin i Sverige. På Entreprenad Live hade utbudet förstärkts med entreprenaddäcket Westlake från kinesiska Zhongce Rubber Group.

Det är världens nionde största däcktillverkare, säger Maria Fritzson.

Ett annat värdefullt säljargument är att vi vanligtvis kan erbjuda snabba leveranser tack vare att vi alltid har ett brett urval däck tillgängliga i våra väl tilltagna lagerutrymmen – 33 000 kvadratmeter i Sverige och och 18 000 kvadratmeter i Finland. Vi samarbetar med Schenker som klarar snudd på hundra procent, ungefär 95, av våra leveranser inom Sverige inom en till tre arbetsdagar, säger Maria Fritzson.

Bland företagets övriga leverantörer kan nämnas snabbväxande BKT som inledde som tillverkare av lantbruksdäck, men som vuxit sig allt starkare inom entreprenadsidan. Läs mer här om Leveranstidningen Entreprenads möte med BKT:s Europachef Lucia Salmaso på vårens Bauma.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.178