23948sdkhjf

Bättre kollisionsskydd för bussen

Bussar har sämre kollisionsskydd än lastbilar och personbilar – nu har norska branschorganisationen NHO Transport reagerat och kräver en förbättring för bussarna.

Den norska bussbranschorganisationen NHO Transport driver på för en ändring av ECE-66 and ECE-R107 för att få ett förbättrad kollisionsskydd för bussar avseende fronten.

Idag har exempelvis personbilar och lastbilar ett bättre kollisionsskydd än bussar i gällande internationella regler. I Norge aktualiserades frågan i samband med en svår olycka då två bussar frontalkrockade. Den ena bussens förare avled direkt och den andra bussens förare fick svåra bestående skador efter olyckan.

– Vi har pratat med våra medlemsföretag, med offentliga upphandlare, med fordonstillverkare och med fackliga organisationer för att tillsammans få en förändring i de internationella regelverken. En bussförare ska ha lika starkt skydd som andra förare i trafiken. Men regelverket baseras på beslut i FN, varför vi behöver ena alla parter och driva frågan tillsammans, säger Jofri Lunde, näringspolitisk chef NHO Transport. NHO Transport är Sveriges Bussföretags norska systerorganisation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063