Yanmar gillar lugna skåningar
Saint-Dizier. Konkurrensen på maskinmarknaden är hård och japanska Yanmar tampas med andra kompaktmärken som Takeuchi och Kubota.
Målet är att kapa åt sig 15 procent av alla marknader man verkar på.
– Det tycker vi att vi ska ha, förklarar Magnus Täljemark, regional director för norra Europa.
I Sverige är målet nästan uppnått, enligt Magnus Täljemark ligger marknadsandelen i dag på 10-12 procent – efter en storartad insats av återförsäljaren Wiklund Trading International.
– Vi hade under 0,5 procent 2006, det har hänt mycket sedan dess.
Receptet är att öka sakta men säkert, anser han.
– Man måste se till att hinna med med service och eftermarknad – alla kan bygga en grävmaskin men alla kan inte ta hand om det som kommer efter.
Andrahandsvärdet är en annan viktig indikator, anser han.
– Först när man sålt maskinen vidare vet man hur mycket den egentligen kostade. Det finns ingen genväg.
Japanska Yanmars närvaro i Europa är påtaglig, med fabriker i både Tyskland och Frankrike.
Företaget har dessutom ett starkt fäste i Skåne, där finns den svenska återförsäljaren Wiklund Trading men också Magnus Täljemark själv och Peter Johansson som sedan i slutet av förra året ansvarar för försäljningen i Norden och Baltikum.
Wiklund Trading International har anläggningar i Billeberga och Enköping, företaget har dessutom egna återförsäljare över hela landet.
– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen, Wiklund Trading har gått sakta men säkert framåt, det har inte varit några ”panikgrejer”, kommenterar Magnus Täljemark.
En systematisk satsning på att sprida varumärket har burit frukt, konstaterar han.
– De har synts på mässor och arbetat hårt för att visa upp sig, det är det som krävs – maskiner kan alla bygga, man måste sälja med entusiasm och sedan visa att man kan backa upp maskinen.
Yanmar ser Wiklunds ambition att växa som ett bevis för att de tar sin uppgift på stort allvar.
– De finns från Luleå i norr till Skåne där de är väldigt starka Nu har de också byggt upp en verksamhet i Stockholm/Mälardalen, det ser vi mycket positivt på.
Magnus Täljemark lyfter också fram Yanmars vilja att uppmärksamma lokala krav och behov.
– Vi har jobbat mycket med fabriken för att få lösningar som passar för Skandinavien, det är också ett bra sätt att få upp marknadsandelen – vi måste tillverka maskiner som klarar att arbeta i allt från plus 40 grader till minus 40 grader.
Läs mer om Yanmar - se länkar nedan!
- Yanmar styr upp sina europeiska fabriker, med fokus på de mindre storlekarna.
- En enda man äger företaget som omsätter 75 miljarder kronor – japanska Yanmar har kommit långt på 107 år.