23948sdkhjf

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Nu i vinter ska det bli lättare att cykla i Stockholm, hävdar Trafikverket, som lovar att använda den lite dyrare, men betydligt mer effektiva halkbekämpningsmetoden med sopsaltning på fler cykelstråk än tidigare.

Sopsaltning är en relativt ny typ av halkbekämpning, men den har tagits emot väl där den använts. Därför väljer Trafikverket nu att sopsalta fler cykelsträckor än tidigare i Stockholm. Nya sträckor för i år är Handen–Sickla på väg 260 och Skurubron på väg 222. Sedan tidigare används metoden på bland annat cykelvägar längs Huddingevägen, Märstastråket, Sicklavägen och vid Stockholms universitet.

Sopsaltning är en form av halkbekämpning som innebär att snö och is först borstas bort från cykelbanan. Därefter sprids en saltlösning ut som hindrar att vägytan fryser på nytt. Båda arbetsuppgifterna kan göras med hjälp av exempelvis en kompakt redskapsbärare utrustad med en sopvals fram och en tank med saltlake bak.

Läs mer här.

Genom sopsaltning uppstår i det närmaste barkmarksförhållanden samtidigt som cykelvägarna kan hållas fria från sand och grus, material som kan orsaka olyckor.

Sopsaltning är en lite kostsammare metod, men resultatet blir så bra att vi prioriterar den kostnaden. En cykelväg som är sopsaltad leder till både ökad säkerhet och bättre framkomlighet för cyklisterna. Skurubron har tidigare inte sopsaltats, eftersom maskinen varit för tung för bron, men nu har entreprenörerna skaffat en lättare maskin som även går att köra på bron, säger Mikael Lindell, projektledare på underhåll på Trafikverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062