23948sdkhjf

Miljöfokus när E4 byggs ut vid Ljungby

En efterlängtad utbyggnad av E4 till motorväg mellan Ljungby och Toftanäs rycker allt närmare.

E4 mellan Helsingborg och Stockholm är ett av Sveriges viktigaste transportstråk och håller motorvägsstandard längs hela sträckan – nästan. Undantaget är de 32 kilometerna mellan Ljungby och Toftanäs, vilket skapar en mycket osäker trafikmiljö på grund av den höga andelen tung trafik.

När nästan vart tredje fordon är en lastbil uppstår stora påfrestningar för trafikanterna och Trafikverket konstaterar att olyckorna är många. Vanligtvis sker avstängningar minst en gång i veckan och med avledningar som kan vara i upp mot ett halv dygn genom de närliggande orterna.

Därför avsätts nu cirka 1,1 miljarder kronor för en mycket efterlängtad utbyggnad till motorväg med en förhoppning om att kunna släppa fram trafiken om cirka 3,5 år.

Tidigare i höst utsågs danska Barslund till totalentreprenör. Företaget etablerade sig i Skåne för några år sedan och har sedan dess blivit en allt vanligare aktör på den sydsvenska marknaden för infrastruktur. Nyligen öppnades även ett kontor i Göteborg.

Till hjälp med projekteringen har Barslund valt Ramböll som räknar med ett personalbehov på 50-60 personer. I åtagandet ingår väg, geoteknik, vatten, broar, miljö, el och belysning. Dessutom används BIM för att skapa kostnadseffektivitet från start.

Det handlar om att använda 3D-modeller för att hitta krockar och effektiva arbetssätt, till exempel för att se till så vi schaktar rätt från början, säger Per Andersson, marknadsansvarig för affärsområde Syd inom transport på Ramboll.

Den nya motorvägen kommer i princip att följa samma sträckning som den nuvarande vägen. Komplexiteten framgår av att fyra trafikplatser och 28 broar berörs av bygget; bland annat nämns en ny bro över E4, tio nya broar under E4, två nya broar över vattendrag och sju breddade broar under E4. Det planeras även för en ny rastplats, en poliskontrollplats och viltstängsel längs sträckan.

För att komplicera bilden ytterligare går vägen genom vattenskyddsområdet vid Bergaåsen, en nationellt utpekad värdefull grundvattentillgång, som sedan 2009 används som vattentäkt för Växjö och Alvesta kommuner. Täkten förser ungefär 70 000 medborgare med rent vatten, som inte ens behöver efterbehandlas.

Projektet präglas av miljöhänsyn. En del av sträckan går genom ett vattenskyddsområde där det är oerhört viktigt att det inte kommer ut några föroreningar i grundvattnet. Dessutom finns det djurliv som ska skyddas. Vi kommer till exempel att göra ett par faunapassager för utter och klövvilt som älg och rådjur i form av tunnlar under vägen, säger Per Andersson.

Det är ett stort projekt där utmaningen framför allt ligger i leveranstiderna. Mycket av arbetet som rör vattenskyddsområdena måste dra igång snabbt och vi har några deadlines redan nu i jul. Slutkunden Trafikverket ställer krav på att vi ska leverera kostnadseffektiva, men samtidigt hållbara lösningar, säger Per Andersson.

Ombyggnaden kommer att ske i delsträckor med start i de norra delarna och avslut i söder. Entreprenadarbetena planeras att starta i mars 2019 med de delar som berör Bergaåsens vattenskyddsområde mellan Lagan och Hallsjö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062