23948sdkhjf

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Efter en upphandlingsprocess som nu pågått i ungefär ett och ett halvt år har SSAB och Green Cargo tillsammans skapat ett transportsystem som bedöms vara mer tillförlitligt, mer kostnadseffektivt och mer flexibelt för SSAB:s förflyttningar av stålämnen och färdigvaror i Sverige.

Det nya avtalet träder i kraft 1 januari 2020 och sträcker sig minst fem år framåt i tiden. Avtalet omfattar totalt cirka tre mkiljoner ton per år och berör Norra Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge, Södra Stålpendeln mellan Borlänge och Oxelösund samt växlingstjänsterna inne på SSAB:s produktionsanläggningar i Borlänge och Oxelösund.

Vi har från start haft nära diskussioner med SSAB om vilka egenskaper ett nytt effektiviserat transportsystem behöver ha och utifrån dessa arbetat väldigt intensivt och målinriktat med att hitta olika lösningar som tillgodoser och hanterar SSAB:s behov och utmaningar, säger Carl Stjärnesund, strategisk säljare Green Cargo.

I jakten på ett effektivare och mer tillförlitligt system är 16 nya Transmontana-lok av vital betydelse. De sexaxliga loken är anpassade för riktigt tunga transporter, bland annat utlovas en kraftigt förbättrad dragkraft. I och med lokbytet ska transporten av oförändrad volym stålämnen i fortsättningen kunna klaras med 200 färre tåg per år jämfört med nuvarande system.

Lösningen förbättrar kostnadseffektiviteten avsevärt samtidigt som den hårt belastade infrastrukturen nyttjas mer effektivt. Loken utlovas dessutom vara utrustade med en rad tekniska anpassningar för vårt nordiska klimat som ska medverka till ökad driftsäkerhet. Modern och automatisk energiåtermatning vid inbromsning utlovas ge en effektivare elförbrukning och minskad miljöbelastning.

Stålpendlarna är enormt viktiga och integrerade i vårt produktionsflöde. De binder ihop våra stålverk och valsverk, vilket är en absolut förutsättning för att verksamheten ska fungera. Vår framtida produktionsapparat kommer framöver också att vara än mer flexibel och transportbehoven mellan och ut från anläggningarna kommer att variera över tid i större utsträckning än tidigare, både på kort och på lång sikt. Därför behöver vi ett transportsystem som kan hantera dessa variationer med en hög tillförlitlighet och flexibilitet, säger Rickard Backlund, Senior Manager Logistics, SSAB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063