23948sdkhjf

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

När Förbifart Stockholm är färdigbyggd kommer den södra tunneln att vara en av de längsta i världen. Siemens Mobilitys digitala teknik kommer att bidra till en säker och intelligent infrastruktur med minskad miljöpåverkan, lovar Ulf Troedsson, vd för Siemens i Sverige och Norden.

Företaget har tagit hem ett av Trafikverkets fem kontrakt för de mekaniska och elektriska system som behövs för tunnlarna och närliggande vägar.

Kontraktet, som är värt cirka 800 miljoner kronor, omfattar kontroll- och övervakningssystem som styr säkerhetsfunktioner i tunnlarna. Bland annat ska företaget svara för kommunikationsplattformen, kameraövervakning, radio- och telefonnätverk samt system för att upptäcka incidenter. I åtagandet ingår även drift och underhåll sedan tunneln öppnats för trafik.

Projektet E4 Förbifart Stockholm påbörjades redan 2014 och ska, enligt nuvarande tidplan, öppnas för trafik 2026. Siemens Mobilitys del av projektet startar under 2019 med en omfattande design och projektering för samtliga delar i leveransen. Installationerna kommer därefter att påbörjas 2021.

Projektet kommer att genomföras i samarbete med Siemens Center of Competence for Tunnel and Waterways Infrastructure i Nederländerna och Eltel Networks Infranet i Sverige.

Trafikverket har under hösten fördelat fem kontrakt för Förbifart Stockholms tekniska installationer till ett sammanlagt värde av cirka fyra miljarder kronor – däribland för elförsörjning och belysning. Läs mer här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062