23948sdkhjf

Gamla handdukar blev nya redan på 90-talet

Rent ut sagt med Ulf Wiklund, vd för Pacson Papperspartner i Norr AB.

Ulf Wiklund, är vd för Pacson Papperspartner i Norr, som på 1990-talet hette Servicegruppen i Skellefteå.

Redan 20 år före Essitys Tork Papercircle, var han med och lanserade en liknande återvinningstjänst i Norrland. Då tillsammans med SCA.

Hur hänger det ihop?

– Under OS i Lillehammer 1994 testade SCA/Tork ett retursystem för handtorkpapper. Vi i Servicegruppen var tidigt ute med ett aktivt miljötänk och tyckte SCA:s retursystem verkade jätteintressant. Så vi tog kontakt.

Och SCA ville samarbeta?

– Ja, efter en förhandling fick vi okej och lanserade det i stor omfattning bland våra kunder i hela Norrland. Det fick ett enormt genomslag och vi fick ta emot fantastiskt mycket returpapper.

Och vilka var ”vi”?

– Servicegruppen, en gruppering som bland annat fanns i Skellefteå, Sundsvall och Östersund. Vi följde upp med ISO 14001-certifiering redan 1999 och så här med facit i hand känner vi oss lite stolta. Vi var pionjärer med det här.

Men ni hade SCA med hela tiden?

– Absolut, alla returhanddukar gick till deras bruk i Lilla Edet och blev nya produkter. Och det är viktigt att komma ihåg att hela idén och hela lösningen kom från SCA.

Hur såg retursystemet ut?

– Vi hade speciella papperskorgar av wellpapp på kundernas toaletter och dekaler som förklarade vad som skulle slängas var – och varför. Papperskorgarna tömdes av kundens städpersonal och hamnade till sist i en jättestor säck placerad i en container hos kunden. När den var full hämtade vi den samtidigt som vi levererade varor.

Vad gjorde ni med pappershanddukarna?

– Jag och min kollega stod hela kvällarna och gjorde kompakta block av dem i en papperspress och staplade dem på pallar som skickades med tåg till SCA, Lilla Edet. Visst var det jobbigt, men samtidigt var det jätteroligt.

Varför lades projektet ner?

– Det vågar jag inte svara på. Du måste nog fråga dem från SCA/Essity som var med då.*

Men i våras vann Essity Innovationspriset på Intercleanmässan i Amsterdam, för sin tjänst Tork Papercircle?

– Ja, jag var där och vi skrattade gott tillsammans när de fick ett innovationspris för en tjänst de hade redan för 20 år sedan. Men då var marknaden inte mogen, idag är den det.

 

Enligt Essity kastade t.ex. sportarenornas toabesökare ofta fel avfall i den speciella korgen. Allt kontaminerat returmaterial var mer än Lilla Edet-bruket kunde hantera. Med dagens teknik går det dock bra.

 

 
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093