23948sdkhjf

Största jobbet hittills för Norconsult

Projektering för utbyggnaden av Mälarbanan, väster om Stockholm, är företagets hittills största projekt, hävdar Norconsult.

Järnvägen västerut från Stockholm är i dag en besvärande flaskhals för tågtrafiken. En utbyggnad är dock påbörjad sedan länge och nu är tiden kommen för etappen Huvudsta-Spånga, där den största utmaningen blir överdäckningen av järnvägen genom centrala Sundbyberg.

Norconsult har nu fått i uppdrag att bland annat projektera för omläggning av 500 ledningsobjekt samt att planera och projektera trafikåtgärder för de bil-, cykel och gångvägar som påverkas längs sträckan. Uppdraget omfattar projektets alla faser, som förstudie, förprojektering och framtagande av bygghandling. Dessutom ingår uppgiften som tekniskt beställarstöd under byggtiden.

Projektet kommer att ha sina utmaningar men det kommer att vara ett givande projekt med komplexa frågeställningar i storstadsmiljö som ställer stora krav på innovations- och samarbetsförmåga, säger Lennart Wetterholt, uppdragsledare på Norconsult.

Enligt företagets affärsområdeschef Anna-Jeanette Larnelius var valet av uppdragsledare en självklarhet på grund av Lennart Wetterholts mångåriga erfarenhet som projektledare i stora infrastrukturprojekt.

Riktlinjer för arbetet är tydliga mål i projektets olika faser, bra struktur samt inte minst ordning och reda. Projektets komplexitet förutsätter därutöver god kommunikation under arbetets gång med såväl de 18 ledningsägarna som Trafikverket, kommunen, entreprenörer samt spår- och BEST-projektörer. Först när alla inblandade går i takt går det att uppnå det mest kostnadseffektiva genomförandet.

Företaget lyfter fram två faktorer som bidragit till att uppdraget kunde ros i hamn. Dels en standardiserad innovationsprocess som kan användas på ett flertal olika frågeställningar och därigenom bidra till det företaget beskriver som optimala och kostnadseffektiva lösningar. Dels bidrar det egenutvecklade verktyget Hållbarhetskollen till att Agenda 2030:s mål och ambitioner kan tillämpas.

För några veckor sedan utsågs Skanska till projektör för bland annat själva tunneln och stationsbyggnaden. Detta enligt en kontraktsmodell som Trafikverket beskriver som tidig entreprenörsmedverkan. Innebörden är att entreprenören kommer in i ett tidigt skede och ansvarar för detaljplaneringen. Byggstarten är beräknad till tidigast 2021, då med Skanska som entreprenör förutsatt att parterna kommer överens om en riktkostnad för entreprenaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079