23948sdkhjf

Följ spriten som lagras till sjöss

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

RES Dryck & Smak

En del har ifrågasatt om denna process med lagring till sjöss verkligen är sann, allt fler har lutat åt att det bara är ett sätt att marknadsföre en akvavit bland många andra, i alla fall under senare tid. Men nu har Linie lanserat en kampanj för att bevisa sin äkthet genom att live-streama sin resa till havs runt om i världen.

Sedan 1805 har varje droppe Linie Aquavit lagrats under en 4 månader lång resa runt om i världen för att mogna på sherry-ekfat. Faten är placerade på däck, vilket möjliggör för vågor, temperaturförändringar och fuktighet att ge denna norska Aquavit sin karaktär med sin oöverträffade lena smak.

En del människor har dock misstänkt att denna havslagringsprocess är en bluff och därför streamas nu hela den 2 880 timmar långa resan live på Linie.com. Denna resa tar Linie Aquavit över ekvatorn – hela två gånger. Har du fyllt 20 år? Då kan du titta på direktsändningen HÄR!

Beviset och rutten

– Linie är uppkallad efter den geografiska linjen ekvatorn. Havslagringen ger Linie en len smak - och ingår i varumärkets DNA. Produktionsprocessen är en utmaning. Det hade varit mycket lättare och billigare att lagra Aquaviten i vårt destilleri i Oslo, men genom sådan lagring är det helt enkelt inte möjligt att återskapa den enorma effekt som havet har på Aquavit. Dessutom är denna 200-åriga lagringstradition nu en del av norsk kulturhistoria, och det vill vi behålla. Vi känner verkligen att det är synd att vissa människor inte tror att Linie seglas runt om i världen för att lagras och få sin signifikanta lenhet. Därför bevisar vi nu detta, säger Lenita Nylund, marknadschef på Arcus Sweden.

14 november 2018 kastade ett fartyg med Linie loss från Bremerhaven, Tyskland, för en fyra månaders lång resa till havs runt om i världen. Fartyget har 11 länder och 22 destinationer planerade i sin rutt, inkluderat England, USA, Nya Zeeland, Australien, Singapore, Kina, Japan och Panamakanalen. Linie kommer att under sina fyra månader till sjöss att segla över Atlanten och stillahavsområdet, samt traditionsenligt korsa ekvatorn två gånger. Kampanjen syns via sociala medier, banners och i tryck över en fyra månaders period.

Ett hav av utmaningar

Arrangerandet av live-streamingen innebar ett antal tekniska utmaningar. Det utvalda skeppet valdes relativt kort innan avfärd och efter det var man tvungen att ta reda på vilken utrustning och system som krävdes. Det fanns även bara 24 timmar till att installera utrustningen och kontrollera att allt fungerade som det skulle. Man kom fram till en joystick-lösning som gör det möjligt att styra kameran och ändra dess vinkel på båten. Det är ganska komplicerat att streama via ett nätverk av begränsade satellitlänkar och att se till att sändningen fortsätter dygnet runt, även när det är dåligt väder.

Linie-fartyget heter Tamesis och ägs av företaget Wallenius Wilhelmsen. Båten lastades med sex Linie-behållare fyllda av sherry-ekfat med Linie Aquavit, motsvarande 100 000 flaskor. Aquaviten kommer att kunna avnjutas nästa år, god som den är eller tillsammans med annan dryck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106