23948sdkhjf

Cheap Monday läggs ned

H&M-gruppen lägger ned denimmärket efter uppgift om en längre tid av negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

H&M-gruppen väljer att lägga ned Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten, heter det i ett pressmeddelande från modekoncernen på tisdagsmorgonen.

"Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet som har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen", skriver koncernen.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.

Till Nyhetsbyrån Direkt säger Anna Attemark att Cheap Mondays grossistverksamhet med ungefär 3 000 butiksåterförsäljare dock får leveranser under hela våren och fram till i maj då order redan tagits för perioden.

Varumärket har även sålts i Weekdays butiker.

Vad som händer med varumärket Cheap Monday är dock oklart och Nyhetsbyrån Direkt rapporterar att koncernen ska återkomma i frågan. 

80 medarbetare berörs och de ska enligt pressmeddelandet erbjudas externt karriäromställningsstöd och möjlighet att söka nya anställningar inom H&M-gruppen.

Anställningarna ska upphöra successivt under 2019.

Avvecklingen av märket påbörjas nu och ska vara avslutad 30 juni 2019. Butiken i London samt onlinebutiken stängs den 31 december 2018.

Cheap Monday grundades av Adam Friberg, Lars Karlsson och Örjan Andersson och ingick med bland annat Weekday och Monki i Fabric Scandinavien som förvärvades av modekoncernen 2008 och i sin helhet 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063