23948sdkhjf

Nätet störst på Black friday

Nytt rekord på nästan 7 miljarder.

Black friday slog återigen rekord i Sverige och den totala försäljningen under fredagen den 23 november uppgick till 6,7 miljarder kronor, det framgår av siffror från Postnord. Det är 1,4 miljarder kronor, 27 procent mer, än i fjol.

Att helgen tagit större grepp i landet märks bland annat genom att hela 96 procent av svenskarna var medvetna om att det var Black friday och 36 procent valde också att handla under dagen.

– Black friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

En stor del av handeln skedde på nätet där mer än hälften av konsumenterna valde att utföra sina köp. Detta gav också avtryck i posthanteringen då Postnord fick hantera 897 000 paket under helgen, 25 procent fler än motsvarande helg efter Black friday 2017.

Samtidigt gick det att notera att Black friday-fenomenet börjar sprida ut sig till fler intilliggande veckodagar. Klarna som även de fört statistik över sin försäljning såg att totalt ökade tillväxten dagarna kring Black friday med 38 procent, att jämföra med "endast" 31 procent för självaste fredagen. Endast onsdagen såg en lägre ökning än självast Black friday.

– När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Totalt spenderades i snitt 2 635 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085