23948sdkhjf

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Lövhalka är lika halt som snö, den slutsatsen har en biltillverkare forskat fram – lövhalka drabbar den kollektivtrafik som körs där löv finns.

Höstlöven är vackra, så här års har de flesta fallit och landat på vägbanor och räls. Löven ligger blöta på vägen i flera lager och kan då utgöra en allvarlig fara för alla slags vägfordon, även för bussar. Lövhalkan drabbar även all spårtrafik utom den del av tunnelbanan i Stockholm som endast går i tunnel. Men många har varit kritiska till uppgifter om att det är lövhalka som orsaker förseningar, för så farligt kan det väl inte vara med liter löv. Eller? 

Jo, det kan det! För nu har Ford genomfört ett unikt experiment på hur hala löv kan vara och det visar sig, som många misstänkt, att de kan vara lika hala som snö.

En grupp utvecklare på Ford, som jobbar med att utveckla halkkörningsläget till nya Ford Focus Active, har gjort unika tester på hur halt lövhalka egentligen är. För snö finns gott om mätvärden, inte minst genom många bilmärkens omfattande tester på testanläggningar här i Sverige, men det visade sig att ingen tidigare hade mätt halkvärdet för löv.

För att åtgärda det samlade Fords ingenjörsteam ett par säckar med löv och åkte till företagets testbana i Belgien. Till sin hjälp hade de en friktionsmätare som mäter hur hal en yta är genom att rulla över ytan.

Testerna visade att lövhalka, i vissa situationer, faktiskt kan vara lika halt som snö. Halka, eller friktion, mäts i enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag. Löven uppmätte som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ, vilket är samma värden som observerats för snö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063