23948sdkhjf

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Med start 1 september 2019 och tre år framåt, med option på som mest ytterligare fyra år, ska Svevia sköta underhållet av de största trafiklederna i Stockholm. Uppdraget, som är värt cirka elva miljoner kronor per år, är att dygnet runt, årets alla dagar, säkerställa att de berörda trafiklederna är säkra och framkomliga.

Sommartid utförs löpande underhåll som sopning, röjning och ogräsrensning vid vägslänterna. Även skötsel av de 1 100 dagvattenbrunnar som finns i vägområdet ingår i uppdraget. De riktigt stora utmaningarna lär dock dyka upp under vinterperioden då vägarna ska röjas fria från snö och halkbekämpas.

Hög trafikbelastning och gatornas stora betydelse för att staden ska fungera gör att arbetet måste igång snabbt, Snöröjningsfordonen ska starta sitt arbete då gatorna täckts av 20 milliömeter snö samtidigt som åtgärdstiderna är korta.

Är det blötsnö startar vi redan vid tio millimeter snö. Uppdraget är att röja bort snön från vägbanan inom två timmar. Sedan har vi ytterligare fyra timmar på oss att kompletteringsröja hela vägområdet. Inom sex timmar ska allt vara klart, vilket kan vara oerhört tufft när snön bara fortsätter att falla. Då prövas våra åkare och maskinella resurser hårt. Ju längre ett snöfall pågår desto viktigare blir det att hålla ihop logistiken, säger Ninos Lahdo, arbetschef på Svevia.

Det är ingen underdrift att säga att Stockholm som stad är beroende av att trafiken på de här lederna flyter på obehindrat. De både binder ihop stadens olika delar och fungerar var och en som en pulsåder ut till det mer finmaskiga nätet i Stockholmstrafiken. Bara på Nynäsvägen passerar cirka 60 000 fordon per dygn, säger Ninos Lahdo.

Kommentera en artikel (4)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078