23948sdkhjf

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Så ska betaljätten skapa bättre shoppingupplevelse för kunderna och ge handlarna högre närvaro och synlighet i appen.

I veckan presenterar Klarna en rad olika nyheter som Klarna Boost, ett lån för handlare, köpknappen Instant shopping, en shoppingwebbläsare och uppdaterade förnyade funktioner i appen. 

För att demonstrera en del av de nya funktionerna bjöd Klarna in till pressträff på huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm på tisdagsmorgonen och en stor del av presentationen kretsade kring appen och de köp- och betalningsfunktioner som utvecklats i den.

Klarna vill att kunden ska se fördelar med att samla köp, transaktioner och favorithandlare i appen som blir en hubb för privatekonomin. I appen kan kunden, förutom att handla i nätbutiker och se kommande betalningar, transaktioner och köp även bygga önskelistor och samla handlare som köp sker frekvent ifrån.

På tisdagen presenterades även en ny shoppingwebbläsare, tillgänglig för svenska kunder, som gör det möjligt att handla och betala från appen var kunden vill. 

Klarna menar att de handlare som är anslutna till betaljätten kan dra nytta av den nya webbläsaren då det blir en extra försäljningskanal och en möjligt för handlaren att synas mer i appen. På egna varumärkessidor kan handlare skapa inspirationsmaterial och göra särskilda erbjudanden tillgängliga för kunderna.

Fokus ligger på e-handel och liknar den möjlighet att betala med Klarna överallt som introducerades med betalkortet som lanserades i maj.

Klarna lanserar även en köpknapp där kunderna kan köpa varan där de ser den som hos exempelvis en influencer och bloggare. Med köpknappen knyter Klarna handlarna närmare influncers och handlaren kan därmed hämta hem order till sina webbutiker från andras sajter och sociala medier som Instagram.

Därtill gör Klarna det nu också möjligt att för kunden välja företagets betalningsalternativ hos e-handlare som inte är anslutna till betaltjänsten. Då blir kunden ombedd att skapa ett virtuellt engångskort, tillgängligt i 24 timmar, för att betala summan och välja några av klarnas betalnings- och fraktalternativ.

Enligt Klarna har företaget nu 100 000 handlare anslutna och en marknadsandel i Sverige på drygt 40 procent av transaktionerna i e-handeln. 

Under första halvåret 2018 har 2 miljoner nya nedladdningar gjorts av appen, den nya appen lanserades i månadsskiftet april/maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078