23948sdkhjf

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Ikea vill komma närmare storstadskunderna inne i citykärnorna. Möbeljätten planerar därför att göra investeringar i fastigheter på 5,8 miljarder euro, motsvarande 62 miljarder svenska kronor, under de närmaste tre åren, skriver Financial Times.

– Om du har rätt lägen kommer fysiska butiker alltid att fungera. Vid sidan av att ha en stark närvaro online handlar det om att hitta rätt marknader. Vi vill komma närmare våra kunder som lever centralt i stora städer och som är mindre benägna att ha bil, säger Gerard Groener, global managing director för Ingka Centeres, till Financial Times.

Den nya strategin bygger på den research som Ingka Centres (före detta Ikea Centres) gjort av fastighetsmarknader och kundbeteenden, och som resulterat i ”ett helt nytt sätt att tänka kring shoppingcenter”.

– Det inkluderar en integration av butiker på mötesplatser och att öppna upp den ”blå muren” så att Ikea blir en del av köpcentrum och inte finns i separata byggnader, förklarar Gerard Groener.

Redan i dag äger Ikeas fastighetsdivision, Ingka Centres, fastigheter för ett värde av 9,5 miljarder euro. Men det innehavet ska alltså utökas med mer än hälften. Då ingår 3 miljarder euro som ska plöjas ned i köpcentrum som ska mixas ihop med Ikeabutiker i Europa, Asien och Nordamerika. Det handlar om stora och dyra investeringar, men Groener menar att risken är lägre än vid investeringar i förorter.

Enligt Financial Times räknar Ingka Centres med att år 2025 förfoga över 70 strategiska lägen i 15 länder. Det är en ökning med 35 platser jämfört med nu. I fastighetsbeståndet inkluderas kontor, hotell, mötesplatser och Ikea-inspirerade lägenheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078