23948sdkhjf

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Det svenska konsultföretaget Tyréns har fått en väsentlig roll när nu ett stycke norsk industrihistoria åter ska tas i drift. Det gäller den så kallade Tinnosbanen, som beskrivs som Norges äldsta elektrifierade järnväg med start för eldriven trafik redan 1911.

Uppgiften är dels att utreda bärighetshöjande åtgärder som gör det möjligt att åter igen öppna Tinnosbanan för antingen godstrafik eller som museijärnväg. Bansträckan används över huvud taget inte i dag samtidigt som arbetet försvåras av att banan är kulturminnesskyddad, något som begränsar valet av bärighetshöjande åtgärder.

Arbetet, som också omfattar en utredning av placering och utformning för en ny timmerterminal i Midt-Telemark, väster om Oslo, genomförs tillsammans med en grupp norska samarbetspartners, Concreto, PUMN, Terratec och Pir 2, och ger nu Tyréns en bra möjlighet att visa den norska marknaden vad företaget går för.

Uppdraget ska vara klart i juni 2019 och då kommer vi att ha mycket värdefull kunskap och erfarenhet av hur att det är att jobba i Norge och tillsammans med Bane Nor, säger Thomas Söderlund uppdragsansvarig på Tyréns.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062